Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 718 Spyder & Cayman GT4: afslankdieet

Geschreven door David Leclercq op 18-06-2019

Porsche introduceert twee nieuwe varianten van zijn 718 Boxster en Cayman: de Spyder en de GT4, die elk meer cilinders krijgen en een strikt dieet hebben gevolgd. Pure sportwagens?

Porsche presenteert tegelijkertijd twee nieuwe versies van de 718: de Spyder en de Cayman GT4. De 718 is recent overgestapt naar 4 cilinders, maar deze nieuwe modellen keren terug naar een 6-cilinder boxer die hier wordt vergezeld door een manuele zesbak, om een soort purisme te bewerkstelligen. En liefhebbers van ouderwets rijplezier zullen niet teleurgesteld worden om te horen dat het geheel wordt vergezeld door een mechanisch sperdifferentieel achterin.

420 pk

De 6-cilinder is afgeleid van de atmosferische 4-liter van de 911 en levert 420 pk in beide gevallen, wat 35 pk meer is dan bij de vorige generatie. Het koppel bereikt de 420 Nm dat steeds beschikbaar is tussen 5.000 en 6.800 tr/min met een begrenzer die hoge toppen scheert (8.000 tr/min).

Pittig

De 718 Cayman GT4 wordt vergezeld door een aerodynamische kit die bestaat uit een spoilerlip vooraan, kleine luchtgaten aan de uiteinden van de bumper, specifieke luchtinlaten en natuurlijk de indrukwekkende vaste achtervleugel. Die laatste genereert 20% meer neerwaartse druk vergeleken met de oude Cayman GT4, wat neerkomt op 12 kilo meer bij 200 km/u. De adaptieve ophanging maakt deel uit van het pakket en verlaagt het geheel met 30 mm. Optioneel voor circuitliefhebbers kan de GT4 genieten van een rolkooi, een brandblusser en een raceharnas aan de bestuurderszijde. De 0 tot 100 km/u wordt afgerond in 4,4 seconden en de topsnelheid ligt op 304 km/u. Volgens Porsche moet deze nieuwe GT4 10 seconden sneller zijn bij een rondje op de Nürburgring.

Manuele cabrio

De 718 Spyder onderscheidt zich met zijn specifieke type klapdak. Dat moet manueel bediend worden om gewicht te besparen en het gevoel van de 550 Spyder of de 718 RS 60 Spyder op te roepen. De achtervleugel klapt hier automatisch uit bij 120 km/u om neerwaartse druk te winnen en dus stabieler te rijden aan hoge snelheden. De prestaties zijn identiek aan die van de 718 Cayman GT4, dus ook 4,4 seconden voor de 0-100 km/u. De topsnelheid is hier 301 km/u, waarmee deze ‘Boxster’ de eerste is die sneller gaat dan 300 km/u.

De nieuwe Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 zijn al te bestellen. De prijzen starten bij €96.170,80 voor de 718 Spyder en €99.074,80 voor de 718 Cayman GT4.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten