Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 911 Turbo

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-08-2009

De Porsche 911 Turbo krijgt een update, voornamelijk wat zijn motor betreft, die zuiniger zal worden. Daarnaast kan de PDK-bak nu gecombineerd worden met spatels aan het stuur in plaats van knoppen.

Uiterlijk verandert de Porsche 911 Turbo nauwelijks, tenzij wat betreft enkele details zoals de velgen, de mistlichten vooraan of de omlijsting van de koplampen. Onder de motorkap valt er echter interessanter nieuws te bespeuren. Dankzij de nieuwe, direct ingespoten zescilinder van 3,8 liter stijgt het vermogen tot 500 pk (tegenover 480 voordien). Bovendien kan die gecombineerd worden met de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling PDK. De Turbo zet dan ook onthutsende prestaties neer, met een sprint van 0 tot 100 km/h die met een halve seconde werd verbeterd: 3,4 seconde. De topsnelheid bedraagt 312 km/h.

De verbeteringen op motorvlak beïnvloeden echter niet alleen de prestaties. Dankzij de combinatie van de drukgevoede flat six en de PDK-bak kan de Porsche een gemengd normverbruik van 11,4 of 11,7 l/100 km voorleggen, al naargelang het gaat om de coupé of de cabriolet. Dat betekent dat de CO2-uitstoot met 18 procent daalt, van respectievelijk 307 en 309 tot iets meer dan 250 g/km. De update heeft ook betrekking op de rijhulpmiddelen, en met name op het PSM (Porsche Stability Management) en het PTM (Porsche Traction Management), om het vermogen optimaal te verdelen over de vier wielen. Dat kan nog verfijnd worden met de optie PTV (Porsche Torque Vectoring), dat naast de verdeling over de vier wielen het motorkoppel ook nog eens variabel verdeelt over de twee achterwielen, door in bochten een van beide af te remmen.

Kopers van de bijgewerkte 911 Turbo kunnen in combinatie met de PDK-bak ook kiezen voor een nieuw driespakig stuur met spatels in plaats van de gebruikelijke knoppen om manueel te schakelen. Het linkerexemplaar dient daarbij om terug te schakelen, het rechter om op te schakelen. De bedieningsknop voor de in het Sport Chrono-pakket geïntegreerde Launch Control kreeg een nieuwe plaats, evenals de schakelaar Sport/Sport plus. Deze nieuwe evolutie zal worden voorgesteld op het salon van Frankfurt en wordt op de markt gebracht eind november.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten