Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 918 Spyder

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-03-2012

Hoewel het nog een jaar duurt voor Porsches hybride supersportwagen 918 Spyder op de markt komt, geven de Duitsers nu al de specificaties. Goed nieuws: het vermogen ligt nog hoger dan eerst verwacht.

In de periode tussen de conceptcar die in 2010 werd voorgesteld en het definitieve model dat verwacht wordt in 2013, krijgt de Porsche 918 Spyder er nog wat spiermassa bij. De concept kondigde ons nog 700 pk aan, maar op dit moment zit Porsche al aan meer dan 770 pk. De Spyder blijft een hybride. Zijn aandrijflijn is samengesteld uit een 5,7 liter grote V8 van 570 pk en twee elektromotoren: eentje van 90 kW (122 pk) voor de hybride module en eentje van 80 kW (109 pk) die vooraan geplaatst werd. Het gezamenlijke koppel stijgt tot meer dan 750 Nm. De V8 en de motor van 90 kW worden gecontroleerd door een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De aparte elektromotor van 80 kW drijft de voorwielen aan via een vaste verhouding en kan losgekoppeld worden.

De supersportieveling van minder dan 1.700 kilogram kan in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. Maar dankzij de twee elektromotoren kan de auto toch een verbluffend gemiddeld verbruik van 3 l/100 km voorleggen. De bestuurder zal verschillende rijprogramma's kunnen selecteren, naargelang hij zuinig of sportief wil rijden. Standaard vertrekt de auto in elektrische modus. Als de lithium-ionbatterij volledig opgeladen is via het elektriciteitsnet, bedraagt het rijbereik in deze modus 25 kilometer. Wanneer het laadniveau van de batterij tijdens het rijden onder een bepaalde vooraf gedefinieerde waarde zakt, schakelt het voertuig automatisch over op een klassieke hybride modus.

Bij een sportieve rijstijl in 'Sport Hybrid'-modus draait de V8 permanent en krijgt hij een duwtje in de rug van de elektromotoren. Nog sportiever is de 'Race Hybrid'-stand, die de verbrandingsmotor op vol vermogen laat draaien. Hij voedt ook de batterij wanneer de bestuurder niet het volledige vermogen aanspreekt. Wanneer nodig leveren de elektromotoren extra stuwkracht. Tot slot haalt de 'Hot Lap'-modus het onderste uit de kan: alle drie de motoren van de 918 Spyder worden hier op vol vermogen gecombineerd. De Porsche heeft in dat geval echter maar genoeg reserve voor een paar rondjes op het circuit.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten