Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche Cayenne

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-02-2010

De nieuwe Porsche Cayenne beleeft zijn debuut in Genève. De sportieve SUV behoudt zijn dieselmotor, maar het grootste nieuws is de hybride-afgeleide. Het verbruik is voor alle versies gedaald.

De jongste generatie Porsche Cayenne laat een sportiever gezicht zien terwijl hij er over waakt zijn uitstoot te beperken. Hij wordt gepresenteerd in Genève op hetzelfde moment als de VW Touareg waarmee hij zijn platform deelt en hij verliest net als zijn neef heel wat kilo's: 200 om precies te zijn. Dat is allemaal in het voordeel van het verbruik dat bij iedere motor een goede 20 procent daalt, mede dankzij de introductie van een stop-startsysteem en van een nieuwe achttrapsautomaat.

Bovendien verwelkomt Porsche een hybridemodel in zijn gamma. De Cayenne S Hybrid verbindt een V6 met een elektrisch blok dat gevoed wordt door batterijen in de koffervloer. Tot 60 km/h kan de kolos een korte tijd zuiver elektrisch rijden. Tot een snelheid van 156 km/h gaat de Cayenne Hybrid bovendien “zeilen” wanneer de bestuurder gas lost. Dit betekent dat de verbrandingsmotor wordt stilgelegd en dat de automaat ontkoppelt.

De Cayenne S Hybrid levert een samengeteld vermogen van 380 pk afkomstig van een 3.0-V6 met kompressor (333 pk) en een elektromotor (47 pk). Het koppel, beschikbaar vanaf 1.000 o/m, bedraagt 580 Nm. Deze hybride-afgeleide verbruikt gemiddeld 8,2 l/100 km (193 g/km CO2).

De rest van het aanbod bestaat uit een 3.6 V6 van 300 pk (290 pk in de vorige generatie) met manuele zesbak. De Tiptronic S is een optie. De Cayenne Diesel behoudt zijn drieliter V6 van 240 pk en 550 Nm. Het verbruik is tot 7,4 l/100 km gedaald. De Cayenne S heeft voorin een 4.8-V8 van 400 pk, wat 15 pk meer is. En als laatste is er de Cayenne Turbo die zijn drukgevoede 4.8-V8 van 500 pk houdt, maar die net zoals zijn broers minder gulzig is.

De wielbasis van de Cayenne werd met 40 millimeter verlengd. In het totaal wint de SUV 48 millimeter. Deze toegenomen lengte komt het nieuwe interieur ten goede dat nu over een achterbank beschikt die over een lengte van 160 millimeter verschuifbaar is. De middenconsole werd hertekend om de versnellingspook meer naar voren en hoger te plaatsen. De nieuwe Cayenne maakt zijn verkoopsdebuut op 8 mei. De prijzen stijgen afhankelijk van de versie met 2.000 tot 3.000 euro. De Cayenne S Hybrid zal ongeveer 6.000 euro duurder zijn dan de Cayenne S.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten