Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Mégane RS

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-10-2009

De nieuwe Renault Mégane RS heeft iets met het cijfer 250: dat is niet alleen het vermogen van zijn tweeliterturbo, maar ook zijn topsnelheid. Opnieuw is ook een radicalere Cup-versie verkrijgbaar.

De nieuwe Renault Mégane RS is zelfs nog 20 pk krachtiger dan de vorige Mégane F1 Team R26: zijn tweeliter-turbo met variabele distributie op de inlaat ontwikkelt nu 250 pk en 340 Nm (bij 3.000 o/m). Al het geweld wordt via een sportief gespreide zesversnellingsbak naar de voorwielen gestuurd.

De Mégane RS neemt de voortrein over met onafhankelijk scharnierpunt van zijn voorganger, maar de fusee, de fuseedrager en de onderste draagarm zijn voortaan van aluminium. Standaard wordt de RS voorzien van een stugger afgeveerd sportonderstel, maar optioneel is een Cup-chassis verkrijgbaar, dat gekoppeld is aan een zelfsperrend differentieel, om de trekkracht te verbeteren, bijvoorbeeld op circuit. De remmen, vooraan met Brembo-klauwen met vier zuigers, zijn ruim op hun taak bemeten.

De Mégane RS sprint officieel in 6,1 seconden naar 100 km/h en zou aan 25,7 seconden genoeg hebben om de kilometer vanuit stilstand af te leggen. Daarvoor kan deze versie rekenen op de zogenaamde Power Start-functie, een launch control die actief is als het ESP is ingeschakeld. De topsnelheid bedraagt 250 km/h en Renault claimt een gemiddeld normverbruik van 8,4 l/100 km (195 g/km CO2).

In het interieur voeren koolstofzwart en geel het hoogste woord, waarbij je die laatste kleur bijvoorbeeld terugvindt voor de toerenteller. De stoelen hebben sowieso verstevigde flanken, maar tegen meerprijs zijn Recaro-kuipjes verkrijgbaar, net als een ESP met drie programma's (RS Dynamic Management) of een telemetriesysteem (RS Monitor). Dat laatste bundelt allerlei informatie over je rijstijl, afkomstig van diverse sensoren, en maakt het mogelijk om de sturing van het gaspedaal te personaliseren in de Sport-modus: lineair, normaal, sneeuw, sport en extreem.

De RS ziet er agressiever uit dan de andere Mégane Coupés dankzij de verbrede vleugels, velgen van achttien of negentien duim, de voorbumper met grote luchtinlaat en lip, de centrale uitlaat, de diffuser en de kofferspoiler. Verder zitten in de voorbumper ledlichtjes verwerkt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten