Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Subaru BRZ: nieuwe generatie is officieel

Geschreven door Yeelen Möller op 18-11-2020

De nieuwe generatie Subaru BRZ is officieel voorgesteld. Het model krijgt een nieuw design, een grotere motor, een aangepast onderstel en een update voor de technologie aan boord. Maar een Europese lancering zit er niet in.

We hebben er lang op mogen wachten, want al in 2012 werd de eerste generatie Subaru BRZ/Toyota GT86 gelanceerd. Nu is daar eindelijk de opvolger, die opnieuw samen met Toyota werd ontwikkeld. Hij lijkt op hetzelfde platform te staan, maar krijgt een nieuwe 2,4 liter-boxermotor die 230 pk en 250 Nm levert (+29 pk en 45 Nm), enkel en alleen voor de achterwielen. De aandrijving gaat via een manuele of automatische zesbak.

Laag zwaartepunt

De ingenieurs bij Subaru hebben hun best gedaan om het zwaartepunt van de nieuwe BRZ zo laag mogelijk te houden. Daar is de boxerlayout van de motor al gunstig voor, maar ook het gebruik van aluminium in het dak, de voorspatborden en de motorkap nemen wat gewicht weg van de bovenkant van de wagen. Toch is hij een kleine 50 kilo bijgekomen door de grotere motor en de extra veiligheidsuitrusting aan boord, slechts een marginaal verschil dat je niet zou mogen merken dankzij een grotere stijfheid en betere banden rond de 18-duims velgen.

Nieuwe look

Aangezien de BRZ zijn chassis quasi deelt met het oude model, zijn ook de verhoudingen van het koetswerk weinig veranderd. Toch zijn er enkele nieuwe designelementen te spotten, zoals de volledig nieuwe neus met de zeshoekige grille en de extra laterale luchtinlaten. Achteraan zijn de lichtblokken moderner geworden met led-technologie en een lijn die ze met elkaar verbindt. Het kontje wordt afgewerkt door twee dikke uitlaatpijpen met in het midden het mistlicht en de achteruitrijlichten. 

Binnenin werd er ook een grote modernisering doorgevoerd met een digitaal instrumentenpaneel van 7 duim en een 8 duim groot centraal display, al zijn er gelukkig nog meer dan genoeg fysieke knoppen om de diverse instellingen aan te passen. De zetels zouden een betere steun moeten geven voor minder vermoeidheid bij lange ritten. Tenslotte ontsnapt de BRZ ook niet aan de komst van diverse veiligheidstechnologieën zoals adaptieve cruise control (bij de automaat), een noodremassistent en een geconnecteerd infotainmentsysteem met Android Auto/Apple CarPlay. Zoals gezegd komt deze BRZ niet naar Europa, maar zijn tweelingbroer van Toyota zou dat wel moeten doen. Daarmee kennen we ook al diens technische info.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten