Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Subaru BRZ tS en WRX STI RA: hoop en teleurstelling…

Geschreven door Jean-François Christiaens op 10-06-2017

Subaru heeft twee speciale reeksen voorgesteld: een tS voor zijn coupé BRZ en een Type RA voor zijn WRX STI. Ze stellen allebei teleur, omdat ze enkel voor Amerika bestemd zijn en… omdat ze het erg braaf houden.

Wie al eens het voorrecht heeft gehad om een slingerbaantje te mogen aanvallen aan het stuur van een Subaru BRZ zal dit ongetwijfeld beamen: zijn perfect afgestelde chassis verdient een schep extra pk’s. Wij dachten dat er een STI-versie zou komen met een turbo die in de longen van de viercilinderboxer blaast om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten, maar dat zal dus niet gebeuren. De BRZ tS (voor “tuned by STI”) die in de Verenigde Staten is voorgesteld behoudt de atmosferische motor van 200 pk van de klassieke BRZ, zonder enige aanpassing. De enige verbeteringen aan deze radicale versie, die bij ons niet verkrijgbaar zal zijn, zijn te vinden in het chassis: 18-duimvelgen met Michelin Pilot Sport 4-banden, een stijvere motorwieg, specifieke afstellingen voor de ophanging,… Ook de stroomlijn verandert met de komst van een indrukwekkende verstelbare kofferspoiler in koolstofvezel. Dat alles zal de honger naar nog meer vermogen op bochtige wegen alleen nog maar doen toenemen.

Nieuw record?

Het andere nieuws van Subaru in de Verenigde Staten heet WRX STI Type RA. Deze RA-versie (voor “Record Attempt”) is gebaseerd op de sportieve berline WRX STI (die voordien Impreza heette) en moet Subaru de kans geven om deze zomer de titel van de snelste vierdeursberline op de Nürburgring te heroveren. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn stroomlijnhulpmiddelen (frontsplitter, kofferspoiler) en een aantal koetswerkdetails in koolstofvezel (zoals het dak) om het gewicht te drukken. Hier ondergaat de motor wel een kleine vitaminekuur, want het vermogen van zijn 2.5-turboviercilinder stijgt met 10 pk tot 310 pk. Subaru gaat er slechts 500 exemplaren van bouwen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten