Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Suzuki Vitara, de terugkeer

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-10-2014

Suzuki trok in Parijs het doek van een nieuwe Vitara. De Japanse SUV speelt resoluut de kaart van de personalisering. En in de vierwielaangedreven versie biedt zijn 'AllGrip'-transmissie vier rijmodi.

Suzuki Vitara, de terugkeer

Suzuki trok in Parijs het doek van een nieuwe Vitara. De Japanse SUV speelt resoluut de kaart van de personalisering. En in de vierwielaangedreven versie biedt zijn 'AllGrip'-transmissie vier rijmodi.

De Suzuki Vitara herrijst uit zijn as op de Mondial de l'Automobile (4-19 oktober). De 4.175 millimeter lange SUV krijgt een goed gevulde personaliseringscatalogus met tweekleurige koetswerken en sierelementen in het interieur die verwijzen naar de buitenkleur. Het panoramische dak met dubbel schuifpaneel, dat ook al op de SX4 S-Cross te zien was, maakt de uitrusting compleet. In zijn 4x4-configuratie voelt hij zich bovendien overal in zijn sas, op elk terrein en in de sneeuw. Naast zijn bodemvrijheid van minstens 185 millimeter en zijn grote op- en afrijhoeken kan hij namelijk schermen met een AllGrip-vierwielaandrijving.

Die AllGrip-technologie biedt bestuurders de keuze uit vier inschakelbare modi. In de 'Auto'-stand geeft de Japanner de voorkeur aan tweewielaandrijving. Wanneer de bestuurder de 'Sport'-stand kiest, opteert hij voor een snediger rijgedrag. De 'Snow'-modus is nuttig in de sneeuw maar leent zich ook perfect voor zand en modder. In extreem moeilijke omstandigheden wordt de transmissie tot slot vergrendeld door de 'Lock'-stand terwijl een sperdifferentieel spinnende wielen afremt en het overvloedige koppel doorsluist naar de wielen die wel grip hebben.

Het motorgamma bestaat uit 120 pk sterke 1,6-litermotoren, naar wens op diesel of benzine. De eerste is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak terwijl de tweede recht heeft op een zesde versnelling. Voor de motor op Eurosuper heeft Suzuki ook een automaat in de aanbieding. Als voorlopige cijfers belooft de Japanse constructeur een CO2-uitstoot van 106 g/km voor de tweewielaangedreven diesel en 111 g/km voor de vierwielaangedreven variant. Aan benzinezijde stijgt dat tot respectievelijk 123 en 134 g/km.

Het RBS-systeem van de Vitara gebruikt een radar om botsingen te voorkomen en is zelfs in staat om de wagen volautomatisch af te remmen wanneer de bestuurder niet reageert op de signalen. Tevens omvat het RBS een adaptieve snelheidsregelaar, aangevuld met alle mogelijke moderne passieve veiligheidssystemen, inclusief systemen die letsels voorkomen bij aanrijdingen met voetgangers. Op functioneel vlak geven we nog mee dat de SUV met de achterbank rechtop een kofferinhoud van 375 liter heeft. Het nieuwe model wordt begin 2015 in Hongarije in productie genomen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten