Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Eindelijk: hier is de productieversie van de Tesla Cybertruck

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-12-2023

Het is gebeurd: de productieversie van de alweer vier jaar geleden voorgestelde Tesla Cybertruck is eindelijk klaar. En die elektrische pick-up pakt uit met ronduit indrukwekkende specs.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar nu is het toch zover: de eerste exemplaren van de Tesla Cybertruck zijn klaar om geleverd te worden. Dat werd gevierd tijdens een zogeheten Delivery Event, waarbij Elon Musk meteen de definitieve specificaties en de Amerikaanse prijzen van de elektrische pick-up onthulde. Hoewel Tesla de beloofde specificaties niet helemaal kan waarmaken, maakt de Cybertruck een verpletterende indruk. Wat moet je zeker onthouden?

Afmetingen: de Cybertruck is een flinke knaap

Het koetswerk van de Tesla Cybertruck combineert een lengte van 5,68 meter en een hoogte van 1,79 meter met een breedte van 2,20 meter - of zelfs 2,41 meter als je ook de zijspiegels telt. Het gewicht blijft onder de 3 ton steken, toch als je voor de basisversie met enkel achterwielaandrijving opteert. Het hoekige lijnenspel heeft geen negatieve impact op de luchtweerstandscoëfficiënt van de elektrische pick-up, die pronkt met een opmerkelijke Cx-waarde van 0,335.

De wat vreemd vormgegevenlaadbak is 1,22 meter breed en 1,80 meter diep, wat resulteert in een afsluitbaar laadvolume van liefst 3.424 liter. De vierwielaangedreven varianten kunnen tot 5 ton trekken, de achterwielaangedreven versie van de Tesla Cybertruck, die het gamma in de loop van 2025 vervoegt, mag tot 3.400 kilogram sleuren.

Interieur: minimalitisch à la Tesla, maar wel 5 zitplaatsen

De Tesla Cybertruck is een pick-up met een dubbele cabine die vijf zitplaatsen telt. Het dashboard oogt bekend, al hanteert de Amerikaanse constructeur een wat robuustere stijl. Zoek niet naar hendels of andere bedieningsorganen, alles wordt gegroepeerd op of het stuurwiel of in het centrale aanraakscherm van het infotaintmentsysteem (18,5 inch).

Het stuur is niet rond, maar rechthoekig. De achterbank bestaat uit drie aparte zitplaatsen en biedt de passagiers een centrale multimediadisplay van 9,4 inch. Aan lichtinval geen gebrek, want zowat het volledige dak van de Cybertruck is transparant.

2025-Tesla-cybertruck-courtesy_tesla_inc

Prestaties: sneller dan een McLaren 750S

De topversie van de Tesla Cybertruck wordt Cyberbeast genoemd en krijgt een set-up met drie elektromotoren die een systeemvermogen van 845 pk paart aan een maximumkoppel van 1.396 Nm. Dat volstaat om de elektrische pick-up in 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u stuwen, waardoor dit 5,7 meter lange en 3,1 ton wegende gevaarte sneller sprint dan een Mclaren 750S. Met 209 km/u ligt de topsnelheid wel een tikkeltje lager dan die van de Britse supercar.

De Tesla Cybertruck AWD houdt het bij twee motoren en ontwikkelt 600 pk voor een maximaal koppel van 995 Nm, de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Weggedrag: piepkleine draaicirkel en off-roadrubber

De Tesla Cybertruck maakt gebruik van een boordsysteem op 48 volt, dat verantwoordelijk is voor onder meer de vierwielsturing, de actieve demping, de sperdifferentiëlen en de torque vectoring. De draaicirkel is kleiner dan die van een Model S, de structurele koetswerkstijfheid hoger dan die van een Mclaren P1.

Zoals het een Amerikaanse pick-uptruck betaamt, heeft de Tesla Cybertruck geen schrik van een onverharde weg. De elektrische pick-up maakt gebruik van enorme terreinbanden en heeft een bodemvrijheid van 43 centimeter.

2025-Tesla-cybertruck-courtesy_tesla_inc

Rijbereik en laden: minder ver en minder snel dan beloofd

Tesla communiceert niet over de capaciteit van de batterijen, maar geeft wel het rijbereik van de Cybertruck. De AWD geraakt 544 kilometer ver op een lading, de Cyberbeast moet na 512 kilometer aan de stekker. Snelladen kan aan maximum 250 kW, zodat 15 minuten volstaan om 220 kilometer aan range terug te winnen.

Desgewenst voegt Tesla een range extender toe: een extra batterijpakket dat in de laadbak van de pick-uptruck past en het rijbereik doet toenemen tot 755 kilometer. Je kan de Cybertruck ook gebruiken om een andere elektrische auto op te laden.

2025-Tesla-cybertruck-courtesy_tesla_inc

Amerikaanse prijzen: vanaf 60.990 dollar

De pas in de loop van 2025 verwachte Cybertruck zal 60.990 dollar gaan kosten, bijna dubbel zo duur dan wat Tesla vier jaar geleden beloofde. De AWD verandert vanaf 79.990 dollar van eigenaar, de Cyberbeast verlaat de showroom vanaf 99.990 dollar.

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten