Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Veritas RS III

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-05-2008

De Duitse firma Vermot, eigenaar van het merk Veritas, heeft de technische specificaties vrijgegeven van de open sportwagen RS III die onlangs werd gespot op de Nürburgring.

De RS III is een vreemde verschijning die trouw blijft aan de geschiedenis van het merk: hij wordt aangedreven door een BMW-motor, in dit geval een vijfliter. De koper heeft de keuze tussen een V8 en een V10. De achtcilinder ontwikkelt 480 pk, terwijl de V10 er 600 in huis heeft. Als je rekening houdt met het gewicht van deze bolides - respectievelijk 1.080 en 1.170 kilogram -, zijn de prestaties adembenemend. De minst krachtige RS III spurt van 0 naar 100 km/h in 3,6 seconden en haalt een topsnelheid van 329 km/h. Zijn grote broer accelereert nog 0,4 seconden sneller en houdt het pas voor bekeken bij 347 km/h.

De RS III maakt gebruik van een buisvormig chassis in kevlarcarbon en heeft ongewone afmetingen: hij is 4,99 meter lang, 1,97 meter breed en slechts 97 centimeter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2.840 millimeter. Deze auto voelt zich het meest op zijn gemak op het circuit, maar mag zich ook op de openbare weg begeven. Daarom zijn de kuipzetels bekleed met nappaleer, maar zijn harnas-veiligheidsgordels geeft hij niet op.

De V8 wordt gecombineerd met een manuele versnellingsbak, terwijl de V10 kiest voor een sequentiële bak. Deze sportieveling moet met strakke hand gemend worden, want hij doet het zonder antispinsysteem of dynamische stabiliteitscontrole. Om het brute vermogen in toom te houden riepen de ingenieurs van Vermont de hulp van het Britse TRW in om het remsysteem te ontwikkelen. Achter de twintigduimbanden zitten vooraan 380 millimeter dikke remschijven met remklauwen met zes zuigers vooraan, en schijven van 355 millimeter met 4 zuigers achteraan.

De eerste reeks van de RS III roadster is beperkt tot 50 exemplaren voor 2008. Voor 2009 staat er een facelift gepland. Vanaf 2009 zal Veritas ook een versie voor twee personen met een hardtop uitbrengen, de RS III Coupé. Tot slot wordt er voor 2009 ook een Veritas GT aangekondigd, een beperkte serie waarvan slechts 30 exemplaren gebouwd zullen worden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten