Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Beetle

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-04-2011

Volkswagen heeft de volledig nieuwe generatie van de Beetle onthuld. Die is geëvolueerd zonder zijn DNA te verloochenen. De nieuweling wordt gekenmerkt door iets minder ronde vormen, een nieuw interieur en een meer naar achteren geplaatste voorruit.

De eerste Kever uit de 21ste eeuw komt voor de dag als een verfijnde mengeling van innovatie en traditie. De Volkswagen Beetle, die tegelijkertijd in Berlijn, New York en Sjanghai onthuld werd, heeft het design met drie cirkelbogen achter zich gelaten, maar doet nog steeds denken aan het oorspronkelijke model. Hij wordt 152 millimeter langer en komt zo aan een totale lengte van 4.278 millimeter. In de breedte is hij gegroeid tot 1.808 millimeter, 84 millimeter meer dan voorheen. De hoogte neemt daarentegen met 12 millimeter af, tot 1.486 millimeter, doordat het dak niet langer koepelvormig is. Binnenin genieten de inzittenden van een 2.537 millimeter lange wielbasis. Het lagere dak beperkt de hoogte van het interieur tot 1.044 millimeter, tegenover 1.082 millimeter voordien. Maar Volkswagen belooft dat de inzittenden daar geen hinder van zullen ondervinden.

De vijf motoren (drie TSI-benzines en twee TDI-diesels) leveren 105 tot 200 pk. De dieselmotor 1.6 TDI heeft 105 pk en is de zuinigste van de bende met een gemiddeld normverbruik van 4,3 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 112 g/km. Verder is er de 1.2-benzine (TSI) met 105 pk. De 2.0 TDI pakt uit met 140 pk, maar die zal waarschijnlijk in België gedowntuned worden naar 136 pk. Bovenaan het motorenpalet staan de twee sterkste benzines: de 1.4 TSI met 160 pk en de 2.0 TSI met 200 pk. In die laatste twee versies krijgt de Beetle het elektronisch antispinsysteem XDS mee dat het effect van een sperdifferentieel nabootst.

Ook het interieur van de Beetle werd compleet vernieuwd. De bestuurder zal niet meer zo ver van de voorruit zitten als bij de vorige generatie. Er komt een nieuw stuurwiel en het dashboard bevat drie ronde wijzerplaten: een toerenteller, een snelheidsmeter en een brandstofmeter. In de snelheidsmeter zit ook het infoscherm van de boordcomputer. Bepaalde uitrustingsniveaus hebben in het dashboard een tweede, naar boven openend handschoenenkastje dat herinnert aan dat in de oude Kever.

Als accessoire zijn in de middenconsole metertjes voor de olietemperatuur, de turbodruk en een chronometer verkrijgbaar. De koffer is goed voor een laadvolume van 310 liter, 101 liter meer dan in de vorige generatie. De achterbank blijft scheidbaar. De jongste VW Beetle zal met moderne snufjes uitgerust kunnen worden. Op de optielijst staan een keyless go, een panoramisch dak en bixenonkoplampen. Bij de audio- en navigatiesystemen vermelden we dat van Fender en Panasonic, van 400 watt en met een subwoofer en sfeerverlichting.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten