Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf GTI

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-03-2009

De legendarische Golf GTI is alweer aan zijn zesde generatie toe. Hij wordt eerst in Duitsland en dan in de rest van Europa op de markt gebracht.

De zesde generatie van de Golf GTI (Gran Turismo Injection) is bijna twee keer zo sterk als zijn oervader, de allereerste GTI met 110 pk uit 1976. Maar de filosofie is dezelfde gebleven. De ontwikkelingsafdeling beweert trouwens dat ze sterk naar die eerste generatie heeft gekeken om deze Golf GTI "VI" te maken. Uit een 2.0-turbomotor peutert VW 210 pk (155 kW) en 280 Nm. Daarmee is hij nog niet de krachtigste GTI uit de geschiedenis, want van de vorige generatie was er een speciale editie met 230 pk ter ere van de dertigste verjaardag van het model. Maar ook deze nieuwe versie komt geen karakter tekort, want hij spurt naar 100 km/h in slechts 6,9 seconden en haalt een topsnelheid van 240 km/h. Ondanks die indrukwekkende prestaties daalt het normverbruik van 8,0 l/100 voor het vorige model naar 7,3 l/100 km. Op de optielijst staat nog steeds een DSG-versnellingsbak met zes verhoudingen, die even snel optrekt als de manuele versie maar 0,1 l/100 km meer verbruikt.

Aan het stuur onderscheidt de nieuwe GTI zich door het veel sportievere geluid dat uit de twee uitlaatpijpen komt die aan weerszijden van de diffusor zijn gemonteerd. De Duitsers hebben aan een speciale geluidsgenerator in het uitlaatsysteem gewerkt die maakt dat een zo sportief mogelijke klank tot het interieur doordringt zonder dat het ooit vermoeiend wordt. Uiteraard moet ook het rijgedrag dynamisch zijn, met een sportonderstel dat vooraan 22 en achteraan 15 millimeter is verlaagd. Uiteraard zijn ook de veren en schokdempers herijkt. Standaard krijgt de nieuwe Golf GTI een elektronische differentieelwerking (XDS), dat een uitbreiding is van het ESP-systeem. Concreet remt dit systeem via het ESP het binnenste voorwiel af in de bocht indien het zou gaan spinnen om te vermijden dat alle vermogen verloren gaat door een hulpeloos naar grip krabbelende band. Daardoor zou onderstuur bij een sportieve rijstijl worden ingedijkt. De nieuwe Golf GTI komt bij ons na Pasen op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten