Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-08-2008

De zesde generatie van de Golf heeft de VW-garage verlaten. Hij behoudt zijn klassieke lijnen, maar krijgt modernere techniek en uitrusting.

De Golf is onlosmakelijk verbonden met Volkswagen. De Duitse constructeur kan (wil) het clientèle van de beroemde berline, waarvan al 26 miljoen exemplaren werden gebouwd, dus niet bruuskeren. Het is dan ook geen verrassing dat de Golf VI een uiterlijk krijgt dat niemand tegen de borst stuit en dat een mengeling is tussen de Golf V en de nieuwe Scirocco. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-norm (verplicht vanaf september 2009) en de automatische versnellingsbakken zijn geschrapt ten voordele van de DSG. Qua snufjes kan de Golf worden uitgerust met ACC (een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaking), een adaptieve ophanging DCC en een automatische parkeerhulp die bijna het hele manoeuvre van de bestuurder overneemt (Park Steering Assistant). Het ESP werd verfijnd en de auto krijgt zeven airbags en antiwhiplashhoofdsteunen. VW benadrukt dat erg veel aandacht werd besteed aan de geluiddemping, met onder andere een dempende folie op de voorruit.

Onder de motorkap zal het aanbod uiteraard gevarieerd en erg uitgebreid zijn. De TDI's zijn verkrijgbaar met vermogens van 90 pk (66 kW) tot 170 pk (125 kW) en krijgen standaard een roetfilter. Bij de lancering zijn aanvankelijk twee 2.0 TDI's met 110 pk (81 kW) en 140 pk (103 kW) verkrijgbaar. Het benzineaanbod van de Golf VI zal aan het begin van zijn carrière bestaan uit vier motoren: twee atmosferische krachtbronnen met 80 en 102 pk (59 en 75 kW) en twee met drukvoeding van 122 en 160 pk (90 en 118 kW). Alle motoren zijn erg zuinig en stoten dus weinig CO2 uit. Zo volstaat 4,5 l/100 km voor de 2.0 TDI 110 (119 g/km) en is het verbruik van de 80 pk sterke benzine-instapper gedaald van 6,9 naar 6,4 l/100 km.

Wie niet graag zelf schakelt, kan voortaan enkel nog voor de DSG-versnellingsbak kiezen. Die overbrenging met dubbele koppeling heeft zes of zeven trappen afhankelijk van de motor. Ook hier is het de bedoeling om de energiebalans gunstiger te maken. Zo vervangt de combinatie 1.4 TSI 160 en DSG-7 de vroegere 2.0 FSI met 150 pk en zestrapsautomaat. Daardoor is het verbruik gedaald van 8,3 naar 6,0 l/100 km, een verbetering van liefst twee liter.

Deze zesde generatie van de Golf wordt onthuld in oktober op het salon van Parijs. De verkoop wordt daarna gestart op het Europese continent. Later zal hij ook in de rest van de wereld worden verkocht.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten