Samenvatting VW T-Roc (2026)
- Tweede generatie
- MQB Evo-platform
- Wat langer, iets ruimer
- Als MHEV en HEV, niet als PHEV
- Geen Cabrio meer, wel een R-variant
Hoewel de VW T-Roc inmiddels sinds 2017 meedraait en de concurrentie de afgelopen 8 jaar er enkel steviger op geworden is, verkoopt deze SUV nog steeds als zoete broodjes. Sinds zijn debuut wist Volkswagen meer dan 2 miljoen exemplaren te slijten. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Wolfsburg bij de conceptie van de tweede generatie een wat voorzichtige evolutie verkoos.

Wat groter, iets ruimer
De nieuwe T-Roc bouwt niet alleen op de gekende bouwstenen, ook het koetswerkontwerp van de tweede generatie oogt erg vertrouwd. De neuspartij werd wat forser, terwijl het profiel net wat slanker oogt. Bij Volkswagen zijn ze vooral trots op de verlichte VW-logo's op zowel de neus als de bips.

In vergelijking met zijn voorganger is deze Volkswagen 12 centimeter langer (nu 4,37 meter lang), die wielbasis groeit met een kleine 3 centimeter. Dat groeistuipje zorgt voor wat meer ruimte achterin, zowel op de achterbank als in de koffer: had laadvolume bedraagt nu 475 liter, een eerder beperkte toename van 30 liter.
Eenvoudig, maar slim
Het interieur van de nieuwe VW T-Roc houdt het strak en eenvoudig, al belooft Volkswagen wel een serieuze kwaliteitsinjectie middels zachte materialen, beklede oppervlakken en hoogwaardige stoffen. Bovenop het dashboard staat het infotainmentsysteem met aanraakdisplay van 12,9 inch.

Net zoals op de Tiguan en de Tayron komt ook de nieuwe T-Roc met zogeheten Driving Experience Control, een draai- en drukknop waarmee je de meest "essentiële" functies (zoals het volume en de... sfeerverlichting) regelt. Volkswagen introduceert ook een head-updisplay met projectie, ErgoActive-stoelen met 14-voudige verstelling en Travel Assist met semi-autonome rijstrookwissel.
Enkel hybride
De nieuwe T-Roc debuteert met een mildhybride aandrijflijn: de aan een DSG-zevenbak gehangen 1.5 eTSI 48V, verkrijgbaar met 116 pk (220 Nm) en met 150 pk (250 Nm). Later volgen er nog hybride versies, die 136 of 170 pk sterk zouden zijn. Van PHEV-stekkervarianten spreekt Volkswagen niet, ook van TDI-dieselmotoren is inmiddels geen sprake meer.

Volkswagen belooft ook een sportieve R-versie van de T-Roc, met 2.0 TSI en 4Motion. Maar de nochtans geslaagde Cabriolet-variant krijgt geen opvolger. De lancering staat nog op de planning voor het einde van 2025.