Samenvatting 2025 Volvo ES90
- Wielbasis van 3,1 meter
- Geen breakversie meer
- Als Single en Twin Motor (Performance)
- 800V-architectuur, snelladen tot 350 kW
- Rijbereik van 700 km
- Vanaf 73.990 euro
- Lancering begin 2026
Met de ES90 mikt Volvo vooral op het cliënteel van de BMW i5, Audi A6 e-Tron en Mercedes EQE. Een partijtje blufpoker waarvoor de Zweden opnieuw dezelfde troef achter de hand hebben. Te weten, de uitstekende plaats-voor-je-geldverhouding.
Focus op de achterbank
Met exact 5 meter in de lengte, 1,94 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte neemt de Volvo ES90 nochtans niet veel meer ruimte in dan de al eerder vernoemde concurrenten. Alleen vult de Volvo die maten aan met een wielbasis van 3,1 meter. En da's een cijfer dat je toch eerder associeert met de 7-Reeksen dan wel S-Klasses van deze wereld
Op de tweede rij is er dan ook plek te over voor schouders, knieën en benen. Ook qua hoofruimte is er weinig reden tot klagen, al sluiten we niet uit dat dubbele meters door de vrij hoge zit met hun kruin al eens langs het panoramische dak zouden kunnen wuiven.

Een focus op de achterbank die niet toevallig is. De ES90 wordt – vooralsnog – uitsluitend gemaakt in China. Een land waar aanzien wordt vertaald door het portier dat je gebruikt om in te stappen (met dus die achterin als het summum).
Hoewel hij ook Europa aan zal doen, is de ES90 er dus in de eerste plaats voor de Chinese markt. Wat zich trouwens ook al bevestigd zag door de plaats van productie. Volvo bouwt zijn auto's liefst zo dicht mogelijk bij de markt waar het denkt er het meest van te zullen verkopen.
Waar is de EV90?
Er is – opnieuw voorlopig – geen enkele intentie om te voorzien in een EV90-alternatief. Vandaar ook het compromis in de vorm van de vijfde deur voor de ES90, waardoor die laatste de facto een fastback wordt. Het in- en uitladen verloopt daardoor inderdaad een pak makkelijker, al is daarmee meteen wel alles gezegd.
Met 468 liter is de Volvo geen hoogvlieger wat betreft bagagecapaciteit. Een verdict dat niet meteen positiever wordt met het neerleggen van de achterbank. Iet of wat middenklasser doet ook daar beter dan de 1.256 liter die dan voorhanden zijn.

Nu valt er gelukkig ook positief nieuws te melden. Dat je met je laadkabels achterin al geen rekening hoeft te houden, bijvoorbeeld, want die kunnen in de 22 liter grote frunk. En de aflopende kofferklep mag inderdaad het laadvolume beperken, ze tekent ook mee voor een uitstekende Cx van 0,25.
Single of Twin Motor (Performance)
De Volvo ES90 is in grote mate een technische blauwdruk van de EX90, met dezelfde hard- en software. Zij het weliswaar rond een nieuwere generatie motoren en batterijen. De Single Motor Extended Range levert daarbij 333 pk en 480 Nm en valt terug op een 92 kWh grote batterij die je volgens het WLTP-protocol 650 kilometer ver zou moeten brengen.

Daarboven staan dan respectievelijk de Twin Motor en Twin Motor Performance. Beide hebben dezelfde batterij van 106 kWh, genoeg voor een rijbereik van goed 700 kilometer, maar ze verschillen wel qua vermogen en prestaties. De ‘gewone’ Twin Motor is al 449 pk en 670 Nm sterk, de Performance doet daar met 680 pk en 870 Nm nog een flinke schep bovenop.
Het zal dan ook niet verbazen dat die laatste zijn kilometers het rapst maalt. De Twin Motor Performance is trouwens de krachtigste productie-Volvo uit de geschiedenis. Waarna de Zweden meteen een tweede erelint boven mogen halen, want met een 0 naar 100 km/u in 4 seconden is die ES90-versie eveneens de snelste Volvo ooit.
Supersnel laden dankzij 800V
Het allerbelangrijkste technische verschil tussen de ES en EX90 – al zou daar binnen zeer afzienbare tijd een mouw aan worden gepast– is dat de berline geleverd wordt met een elektrische architectuur van 800 volt. DC-snelladen geschiedt daardoor een heel pak sneller.

De kleine batterij haalt vermogens tot 300 kW, het grootste celpakket gaat zelfs tot 350 kW. Daardoor zou je de Volvo ES90, ongeacht zijn uitvoering, in 20 minuten van 10 terug naar 80 procent van zijn batterijcapaciteit kunnen laden – in theorie dus genoeg om 450 à 500 kilometer rijbereik te recupereren.
Google en Lidar
Net als de EX90 – en bij uitbreiding alle andere elektrische Volvo’s – doet de ES90 een beroep op het Android Automotive-besturingssysteem met ingebouwde Google-diensten. Een cruciale rol in dat verhaal is weggelegd voor het 14,5 duim grote aanraakscherm.
Alweer zoals bij de EX90 moet je voor de bediening van de meeste functies swipen of pinchen op dat centrale display. Wat nu al vragen doet rijzen rond de ergonomie en het gebruiksgemak. Want: zie de commentaar die we daarover hadden bij, jawel, de EX90.

Eenzelfde bedenking is er voor de lidar op het dak. Samen met een camera scant die laserradar het wegdek voor de auto. Door de nauwkeurigheid waarmee dat geschiedt, zouden de verschillende veiligheidssystemen die die info verwerken, eveneens een stuk gepaster moeten kunnen inspelen op wat er zich voor, naast en achter je afspeelt.
‘Zou’, want op de EX90 werkt die lidar nog altijd niet volledig. Benieuwd dus of het ding wél zal werken op de ES90 als die eind dit jaar, of ten laatste begin volgend jaar op de markt komt.
Belgische prijzen
De Volvo ES90 Single Motor in zijn Core-uitvoering kost minstens 73.990 euro. De goedkoopste Twin Motor – die dan wel meteen in de hogere Plus-aankleding wordt geleverd – is van jou vanaf 88.990 euro.
De Volvo ES90 Single Motor kost minstens 73.990 euro, voor de basisuitvoering Core. De minst dure Twin Motor – die dan wel meteen in de hogere Plus-aankleding wordt geleverd – is er vanaf 88.990 euro. In die prijzen zit telkens het onderhoud van de eerste vijf jaar (of 150.000 kilometer) vervat.
Daarmee is de ES90 allerminst een weggevertje, maar bij de concurrentie betaal je vergelijkbare prijzen. En daar moet je nadien nog bijbetalen voor het onderhoud. Het wordt trouwens nog beter, want vergeleken met een EX90 is de ES90 zelfs bijna goedkoop te noemen. De technische identieke SUV kost namelijk 10.000 euro meer.
Bekijk de video van de nieuwe elektrische Volvo ES90!