Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 100 jaar Citroën: feestelijkheden in België en elders

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-01-2019

Citroën is 100 jaar oud. Autoworld zal daarom heel de zomer van 2019 modellen van het merk tentoon stellen. In juli vindt in Frankrijk bovendien de “bijeenkomst van de eeuw” plaats en er komt een Citroën-Monopolyspel.

Citroën gaat zijn honderdste verjaardag met veel luister vieren in Frankrijk. Ook in België zal het dubbele visgraatje zijn eeuwfeest waardig vieren met grote en minder grote evenementen. Zo organiseert het Autoworld-museum in Brussel een tentoonstelling rond de 100 jaar van het Franse merk, van 5 juli tot 1 september 2019. De eerste belangrijke afspraak is de Rétromobile-beurs in februari, voor het orgelpunt van 19 tot 21 juli in Ferté-Vidame (Frankrijk). Er komen ook boeken, catalogi, marketingcampagnes, goodies en accessoires, naast evenementen op sociale media en het internet. Hieronder vind je een kalender met de belangrijkste gebeurtenissen:

19-27 januari – Salon van Brussel

De stand van het merk op het salon van Brussel (Paleis 4) verwijst naar de honderdste verjaardag en verwelkomt een Type H.

6-10 februari – Rétromobile 2019, Porte de Versailles in Parijs

Tentoonstelling van 30 legendarische modellen, met:

  • - 10 productiewagens: Type A 10 HP, C3 5 HP, Traction Avant, Type H, 2 CV, DS 21 Pallas, Méhari, CX 25 Prestige, C6 en de nieuwe SUV C5 Aircross
  • - 10 conceptcars: C10, GS Camargue, Karin, Activa 1, Xanae, Osmose, C-Métisse, GTbyCitroën, Tubik en CXPERIENCE
  • - 10 racewagens: Scarabée d’Or, Petite Rosalie, DS 21 du rallye du Maroc 1969, SM du rallye du Maroc 1971, 2 CV Raid Afrique, ZX Rallye Raid, Xsara Kit Car, C4 WRC, C-Élysée WTCC en C3 WRC

Eind februari-begin maart – Salon van Genève

Wereldpremière van een conceptcar rond stedelijke mobiliteit.

28 april – Jumble ergens in België

Evenement georganiseerd door de Vriendenkring van Belgische Citroënclubs.

Mei – Parijs

Wereldpremière van een conceptcar gericht op comfort.

Half juni – Street Burst Day, op een nog geheime locatie in Parijs

Nachtelijke installatie rond 100 jaar Citroën in een Parijse straat. Een gratis tentoonstelling waarover zal worden bericht op sociale media.

26 juni-6 juli – Grote rondrit in Nederland

Georganiseerd door de “Club belge des Anciennes Citroën”. Inschrijven kan tot 31 januari.

5 juli-1 september – Autoworld, Jubelpark, Brussel

Tentoonstelling voor de 100 jaar van het merk. In de mezzanine van het museum worden modellen getoond die representatief zijn voor de merkgeschiedenis, waarschijnlijk in een decor dat bezoekers terugbrengt in de honderdjarige merkgeschiedenis.

19-21 juli – Rondrit van de Eeuw in Ferté-Vidame en Eure-et-Loire (Frankrijk)

Dit is het hoofdevenement van de eeuwfeesten. Het vindt plaats op het (geheime) testcentrum van het merk. Men verwacht 5.000 Citroëns, meer dan 11.000 verzamelaars en tot 50.000 toeschouwers. Deze niet te missen afspraak voor de festiviteiten van 2019 wordt georganiseerd met ondersteuning van het merk zelf op initiatief door verzamelaars (de Amicale Citroën et DS France) en in samenwerking met L’Aventure Peugeot Citroën DS.

Juli-augustus – fototentoonstelling in de Munt in Parijs

Op deze tentoonstelling hangen 100 nooit eerder vertoonde werken van internationale fotografen. De kunstafbeeldingen zijn gemaakt in hoofdsteden van de wereld (Parijs, Rome, Amsterdam, New York, Buenos Aires, Tunis, Tokio). Ook dit evenement kan via sociale media worden gevolgd.

21-22 september – Les Années Citroën in Seclin (Frankrijk)

Dit evenement is een soort vluchtig museum rond André Citroën 1919-1935 en een verzameling van Citroën-collectiewagens.

Het hele jaar door

Het virtuele museum “Citroën Origins” wordt gewijd aan het jubileum. De online boetiek van het merk zal specifieke voorwerpen verkopen: koffietassen, speelkaarten, memory-spelletjes en een Citroën-versie van het beroemde gezelschapsspel Monopoly. Er komen ook campagnes met reclamefilms op televisie en sociale media. Eind april tot slot wordt het boek “100 jaar Citroën-reclame” op de markt gebracht door Jacques Séguéla.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten