Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 100 jaar Spa-Francorchamps: de leukste weetjes (1)

Geschreven door Hans Dierckx op 10-07-2021

Het circuit van Spa-Francorchamps viert in de zomer van 2021 zijn 100ste verjaardag. Dit zijn de leukste weetjes uit onze extra editie daarover, die momenteel in de winkel ligt.

Les Combes lag in Pruisen

Aan de voet van de Raidillon stond vroeger een douanepost (foto). Tot aan het verdrag van Versailles, dat in 1919 een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog, lag het gebied ten oosten van het riviertje Eau Rouge niet in België, maar in Pruisen. Vandaar dat Baron Joseph de Crawhez, die in de regio rond Spa al eind 19e eeuw autosportwedstrjden organiseerde, niet naar Francorchamps keek voor het circuit waarvan hij al zo lang droomde. De eerste grote prijs van de RACB liep dan ook tussen Spa en Francorchamps, via Sart en Tiège, maar niet op of rond de huidige omloop. Pas wanneer de Oostkantons, waaronder Malmedy, bij België aansloten, verdween de douanepost en lag de weg vrij om ongehinderd te racen op de openbare wegen tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot.

Voor de bouw van de Raidillon in de jaren 30 liep het tracé van het circuit via de Virage de l'Ancienne Douane, een haarspeldbocht die er vandaag nog steeds ligt (zie foto onderaan).

In tegenwijzerzin

Aanvankelijk was het de bedoeling de driehoekige combinatie van de verbindingswegen 32, 23 en 440 in tegenwijzerzin af te werken, van Francorchamps naar Stavelot en dan via Malmedy weer bergop richting de vallei van de Eau Rouge. Het circuit zou in die originele versie ook niet door het gehucht Masta passeren, maar enkele honderden meters zuidwaarts, langs Wavreumont.

Bij de eerste wedstrijd, op 12 augustus 1921, gebruikte men echter het tracé dat, op enkele details na, niet zou veranderen tot 1979. Al die tijd werd er gereden op openbare wegen die voor de gelegenheid moesten worden afgesloten.

Te weinig inschrijvingen

Die eerste dag meldde slechts één autorenner zich voor de wedstrijd. De organisatoren moesten zich dus flexibel opstellen en maakten er een wedstrijd voor motoren van. Onze landgenoot René Kieken (350 cc-klasse) en de Brit Hubert Hassall (500 cc) gingen de geschiedenisboeken in als de allereerste winnaars op het circuit van Spa-Francorchamps.

Een jaar later was er een nieuwe GP voor auto's, en in 1924 de eerste editie van de 24 uren.

Koop onze extra editie '100 jaar Spa-Francorchamps' (150 pagina's) in de krantenwinkel of via onze webshop.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten