Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Top 5 - 50 jaar Vorsprung durch Technik in 5 Audi-modellen

Geschreven door Klaas Janssens op 13-08-2021

Audi’s merkslogan ‘Vorsprung durch Technik’ viert zijn vijftigste verjaardag. Maar bij welke modellen dekt die leuze de lading het best? Onze top 5.

NSU R0 80 - Vorsprung durch Technik

De slogan komt uit de koker van Hans Bauer van de reclameafdeling van het toenmalige Audi NSU Auto Union AG. Hij bedacht 'Vorsprung durch Technik' in 1970, maar de eerste toepassing volgde pas in 1971, in een advertentie voor de NSU Ro 80 met wankelmotor. Daarna werd de leuze een synoniem voor Audi. Inmiddels zijn we 50 jaar verder, maar de 'Vorsprung durch Technik' blijft de Duitse constructeur genegen.

Op de verjaardag van 'Vorsprung durch Technik' focust Ingolstadt graag op toekomstige toepassingen, de elektrificatie en de digitalisering van de nieuwe modellen voorop. De strategie "Mission: Zero" wil klassieke verbrandingmotoren volledig uitfaseren tegen 2027. Wij blikken liever terug en gingen op zoek naar vijf Audi-modellen die voorsprong namen door hun innovatieve technologie.

1 AUDI QUATTRO COUPE (1980)

In 1980 presenteert Audi de Quattro Coupé op het Autosalon van Genève, de eerste van een heleboel vierwielaangedreven sportmodellen waarmee Ingolstadt naam zou maken in de autosport. Niet alleen in het Wereldkampioenschap Rally of op Pikes Peak, maar ook in het Amerikaanse Trans-Am-kampioenschap, in de IMSA GTO Series en in het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM). Een van de meest tot de verbeelding sprekende versies blijft de Audi Sport Quattro, het homologatiemodel voor de Groep B-rallyklasse. Die Quattro-vierwielaandrijving blijft een van de pijlers waarop de Duitse constructeur ook anno 2021 bouwt.

1980 Audi Quattro - Geneva

2. AUDI 100 (1982)

De derde generatie van de Audi 100 innoveerde met zijn aerodynamische koetswerk, wat resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30. Om ook het gewicht te drukken, grepen de ingenieurs naar aluminium. De ook als Avant beschikbare Audi 100 kwam met een katalysator (vanaf 1984), een volledig verzinkt koetswerk (vanaf 1985), een elektronisch gestuurde turbocompressor (vanaf 1986) en een zelfsperrend Torsen-differentieel voor de vierwielaangedreven Quattro-varianten (vanaf 1988). Bij de facelift introduceerde Ingolstadt het zogeheten Procon-Ten-gordelspansysteem en een airbag voor de bestuurder. In 1989 werd het motorenpalet bovendien aangevuld met een turbodiesel, de eerste TDI-krachtbron van Audi.

1982 Audi 100 C3 Avant

3. AUDI A8 (1994)

De opvolger van de Audi V8 kreeg de A8-badge opgespeld, belangrijker was zijn uit aluminium vervaardigde spaceframe waarmee de luxelimousine de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse in hun hemd zette. De Audi A8 was niet alleen stijver dan de directe concurrentie, maar ook een stuk lichter. Het ASF (Audi Space Frame) was slechts 249 kilogram zwaar, wat resulteerde in een directe gewichtswinst van 110 kilogram. Tijdens het ontwikkelingsproces wisten de ingenieurs liefst 40 patenten achter hun naam te schrijven.

1993 Audi ASF Concept

4. AUDI A2 (1999)

De Audi A2 is niet de meest sexy creatie uit de catalogus, maar wel een van de allerslimste. De compacte monvolume combineerde een laag gewicht (900 kilogram) met een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt (0,25), wat resulteerde in een recordverbruik. Zeker in combinatie met de dieselende driepitter bleek een brandstofconsumptie van 3 liter per 100 kilometer mogelijk. Maar de in aluminium verpakte, toch tijdloos vormgegeven en nochtans stijlvol aangeklede Audi A2 was niet alleen zijn tijd te ver vooruit, maar ook te duur. Het werd geen commercieel succes.

1999 Audi A2

5. AUDI LMP1 (2000)

Winnen op zondag, verkopen op maandag. Er zijn weinig Europese constructeurs met een directere link tussen de autosport en de straatmodellen, want Audi heeft de racerij steevast gebruikt om nieuwe technologiëen te testen en te tonen. En dan springt de legendarische etmaalrace op het Circuit de la Sarthe er natuurlijk bovenuit. Sinds 2000 verzamelde Audi Sport dertien overwinningen, achtereenvolgens met de R8, de R10, de R15 en de R18. Ze winnen de 24 Uur van Le Mans met directe turbobenzines, met diesels én met hybrides. 

Audi LMP1

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten