Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Buick Y-Job uit 1938

Geschreven door Alain Devos op 15-07-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1938 stammende Buick Y-Job op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

’s Werelds allereerste conceptauto? Zowat alle historici zijn het er ondertussen wel over eens dat het deze Buick Y-Job uit 1938 moet zijn. Een auto die niet bedoeld was voor de verkoop, maar mocht pronken met nieuwe technologie en natuurlijk ook frisse designideeën.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

De auto van de toekomst

De door of toch onder leiding van Harley J. Earl bedachte conceptcar was onder meer voorzien van “verborgen” deurklinken en dito (elektrisch bediende) koplampen, elektrische ruitenheffers (een absolute première!) en om de hoeken heenlopende bumpers. En ook wel opmerkelijk: een schietschijf als ornament op de motorkap. De Y-Job, door de fabrikant toen de “Car of the Future” genoemd, introduceerde ook de watervalgrille die nog vele decennia op tal van Buicks zou terugkeren.

Massaproductie was zoals gezegd uitgesloten, maar Earl reed wel verschillende jaren zelf met de auto. Tot hij hem in 1951 door een echte productiewagen verving. De originele Buick werd later gerestaureerd in het… Henry Ford Museum, maar in 1993 wel teruggegeven aan het GM Design Center.

Motorama

Het enthousiasme dat de Y-Job te beurt viel, deed in de eerste plaats het eigen moederhuis General Motors het belang van dat soort creaties inzien. De Amerikaanse autoreus maakte van de onthulling ervan zelfs heuse spektakels, van 1949 tot 1961 reisde het regelmatig het land rond met zijn bij het nieuwsgierige publiek veel bijval genietende Motorama-shows.

In de grote steden werden verschillende conceptcars tegelijk getoond, ze werden ook alsmaar excentrieker en motiveerden natuurlijk andere Amerikaanse (en Europese) constructeurs om hetzelfde te doen. De auto’s hadden dan ook alsmaar minder van doen met wat in de eigenlijke showrooms van de dealers aan de klanten werd aangeboden, dat is vandaag nog vaak niet anders.

Na X volgt Y

Nog even terug naar de Buick Y-Job, er zijn twee verklaringen voor het gebruik van de Y in de voornaam van de conceptcar. Experimentele auto’s werden toen meestal X genoemd, Earl zou voor zijn creatie dus “gewoon” de volgende letter van het alfabet hebben genomen. Maar Y werd toen ook vaak gebruikt voor geavanceerde prototypes in de luchtvaart, mogelijk was dat (ook) een inspiratiebron voor de Amerikaanse ontwerper.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten