Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Fiat Oltre uit 2006

Geschreven door Alain Devos op 22-07-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2006 stammende Fiat Oltre op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Het moeten in deze rubriek natuurlijk niet altijd oogverblindende en volgens hun ontwerpers ook uitzonderlijk slimme of snelle conceptcars zijn, af en toe maken we ook eens plaats voor een echte knipoog. Want dat was deze eind 2006 op het salon van Bologna voorgestelde Fiat Oltre toch wel.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Er ver over

Of Oltre Fiat, de Italianen hadden de familienaam immers achter de voornaam gezet. Die betekent dan ook zoiets als “voorbij” of “meer dan”, waarbij men misschien ook wou duidelijk maken of toch toegeven dat de ontwerpers eigenlijk wel net iets… te ver waren gegaan.

Met dus een soort Italiaanse Hummer als resultaat, al zou je de Oltre evengoed een uit de hand gelopen Lego-experiment met (te) grote blokjes kunnen noemen. Als basis diende de Iveco LMV of voluit Light Multirole Vehicle, een vandaag nog altijd gebouwd militair voertuig dat een heleboel Europese legers onder zijn klanten telt.

Pick-up

De Fiat-ontwerpers mochten er dus iets hipper van maken, wat deze 4,87 meter lange, 2,05 meter brede en ook 2,20 meter hoge terreinwagen opleverde. Of zelfs een pick-up, al moet je goed kijken om dat te geloven. De passagiersruimte was immers groot, de open laadruimte achteraan net heel klein.

Ook al leek het ding met zijn fraaie 26-duimsvelgen te mooi om er bos, weiland of woestijn mee in te duiken, de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving met drie vergrendelbare differentiëlen zorgde ongetwijfeld wel voor uitmuntende terreineigenschappen.

Vooral theorie

Grootse prestaties waren dan weer niet aan de orde, de 3 liter-diesel van evengoed Iveco-origine moest met zijn 185 pk en 456 Nm zowat zeven ton in beweging krijgen en houden. Dankzij een goed gespreide zestrapsautomaat en de enorme eindoverbrenging zou een top van 130 km/u toch tot de mogelijkheden hebben behoord.

Maar dat is allemaal “theorie”, want behalve wat demonstratieritjes heeft de Oltre niet veel bewogen. Fiat heeft natuurlijk ook nooit de intentie gehad de auto in productie te nemen en aan particulieren te verkopen. We zeiden het al, het was in de eerste plaats een – ook letterlijk – grote knipoog.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten