Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Mercedes AMG 300 SEL 6.8 uit 1971

Geschreven door Alain Devos op 29-07-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1971 stammende Mercedes AMG 300 SEL 6.8 op. Geen concept deze keer, wel een racewagen. Wat maakt hem zo bijzonder?

Probeer je even voor te stellen dat een Mercedes S-Klasse de editie 2021 van de 24 uren van Spa-Francorchamps zou winnen of er toch op zijn minst het podium halen. Zelfs als het om een AMG-variant van de limousine gaat, zou je onze voorspelling allicht niet ernstig nemen. Maar vroeger kon alles, of toch heel veel.

Nog geen Mercedes

We moeten onszelf om te beginnen echter wel even corrigeren. We hebben het in de titel en de inleiding over een Mercedes, maar dat klopt eigenlijk niet. De legendarische racewagen die in 1971 aan de start van de 24 uren van Spa-Francorchamps verscheen, droeg als naam AMG 300 SEL 6.8. Zonder Mercedes dus, ook al stond de beroemde ster van het merk uit Stuttgart wel bovenop het radiatorrooster.

De auto was echter niet door de fabriek ingezet, wel door het ingenieursbureau dat Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher in 1967 samen hadden gesticht voor vooral het opvoeren van racemotoren. Het waren de oprichters van wat ondertussen als AMG (met ook nog de G van het Duitse plaatsje Grossaspach) wel al vele jaren integreel deel uitmaakt van de Duitse autoreus en tal van (heel) sportieve varianten van bekende modellen afleidt.

Voorloper S-Klasse

Aufrecht en Melcher hadden hun auto dus echter nog zonder steun van Mercedes op de etmaalrace in de Ardennen voorbereid. Met vooral een focus op de motor en het onderstel. En de technische gegevens waren best wel heel indrukwekkend voor die tijd, de 300 SEL 6.8 reisde af naar Francorchamps met 428 pk en 620 Nm. Wat goed was voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden en een top van een dikke 265 km/u.

De naam S-Klasse werd toen nog niet gebruikt, maar de intern als W 109-serie bekende limousine geld wel als de voorloper ervan. Anno 1971 kwam die ook al met een hoogstaand comfort en een pak luxesnufjes, maar die werden er voor de wedstrijd natuurlijk grotendeels uitgehaald. Het maakte de auto 195 kilo lichter dan de productieversie, maar hij was met een gewicht van 1.635 kilo wel nog altijd behoorlijk zwaar.

Sensatie

Op 24 juli 1971 stonden om 15u00 bijna 80 tourwagens aan de start, met zowat midden in het veld dus ook die eerste AMG. Een etmaal later eindigden Hans Heyer en Clemens Schickentanz op een verrassende en zelfs sensationele tweede plaats, die haalde toen ’s avonds in Duitsland ook het ARD-nieuwsprogramma “Tagensschau”.

Ondanks het grote vermogen was het voor de piloten een hele opgave om, op de winnende Ford Capri na, alle andere racetoerwagens te kloppen. Maar het oude en bijna 15 kilometer lange circuit van Francorchamps liet op de rechte stukken heel hoge snelheden toe, daar was de Duitse kolos in het voordeel. Zijn hoge verbruik en de snelle slijtage van de banden, te wijten aan het hoge gewicht, waren de pijnpunten.

De rode zeug

Maar het team kon ook profiteren van de vele opgaves, zelfs complete fabrieksteams vielen met diverse mechanische en andere problemen uit. Uiteindelijk finishten slechts 18 auto’s, met dus de heel betrouwbaar gebleken AMG op de tweede plaats. Het leverde de auto eeuwige roem en ook de bijnaam Rote Sau of “rode zeug” op.

Voor de editie 2021 van de 24 uren, die op 31 juli en 1 augustus wordt gereden, zijn er liefst 13 klantenteams met een Mercedes-AMG GT3 ingeschreven. En een van die auto’s gaat met startnummer 50 én zowat dezelfde decoratie als de snelle limousine van een halve eeuw geleden zijn rondjes rijden.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten