Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Opel Calibra V6 uit 1996

Geschreven door Alain Devos op 06-05-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1996 stammende Opel Calibra V6 op. Geen concept deze keer, wel een racewagen. Wat maakt hem zo bijzonder?

Opel heeft best wel al wat leuke coupés en aanverwant sportgerief gemaakt, maar je kan niet zeggen dat het Duitse merk een heel rijk gevuld autosportpalmares heeft. Er waren wat rally-overwinningen met de Ascona en de Manta, in Groot-Brittannië wist zustermerk Vauxhall af en toe te scoren in het kampioenschap voor toerismewagens en van nog wat langer geleden herinneren we ons ook nog een reeks snelle Commodores met racenummers op hun deuren.

Maar moederhuis General Motors schoof Opel toch maar zelden grote budgetten voor de racerij toe, dat veranderde ook niet echt toen PSA het merk in 2017 overnam. Ook al is er nu wel een origineel rallyprogramma met de elektrische Corsa-e.

2020 Opel Corsa-e Rally

DTM en ITC

En toch was er een discipline waarin Opel zich ooit wel met volledig open vizier probeerde te manifesteren, één seizoen zelfs met groot succes. In 1995 werd naast het populaire Deutsche Tourenwagen Meisterschaft ook eventjes het heel (en zelfs wat té) ambitieus opgevatte International Touring Car Championschip georganiseerd, in 1996 ging de discipline helemaal internationaal met zelfs races in Brazilië en Japan.

Dat tweede en meteen ook laatste ITC-seizoen werd gewonnen door Manuel Reuter in een zwarte (met Cliff-sponsoring) Calibra V6 4x4. De Duitser won slechts 3 van de 26 races, maar ook Hans-Joachim Stuck (2) en vooral Klaus Ludwig (4) zorgden voor Opel-zeges. Het merk pakte dan ook de titel voor de constructeurs, voor Alfa Romeo en Mercedes. Het was de laatste keer dat Opel zoiets straf voor elkaar kreeg in de racerij.

Te snel, te duur

De Calibra werd ingezet door de teams Joest, Rosberg en Zakspeed, ze beschikten allemaal over een auto met een deels door Cosworth Engineering op punt gestelde 2,5 liter-V6 van 500 pk. De van heel wat pure racetechnologie voorziene coupé had ook vierwielaandrijving en een halfautomatische versnellingsbak met zeven verzetten en peddels aan het stuurwiel, het schakelen gebeurde in 0,004 seconden. De krachtige ITC-auto’s realiseerden op sommige circuits dan ook rondetijden die dicht in de buurt kwamen van die van de Formule 3000, toen de discipline net onder de Formule 1.

Het kampioenschap bleek echter veel te duur qua ontwikkelings- en exploitatiekosten, na twee jaar werd de stekker er al uit getrokken. Het DTM werd in 2000 wel nieuw leven ingeblazen, zij het met aanzienlijk vereenvoudigde technologie. Opel deed opnieuw mee met de Astra V8 Coupé, er volgden nog overwinningen voor Reuter, Joachim Winkelhock en Uwe Alzen. Maar een titel zat er niet meer in.

Opvolger Opel Manta

Nog een woordje over de “normale” Calibra, die werd in 1989 gelanceerd als opvolger van de Opel Manta en bleef tot 1997 in productie. Naast atmosferische 2 liter-motoren kwam er ook een 2,5 liter-V6 van 170 pk. Maar de strafste variant werd de vierwielaangedreven 2.0 Turbo met 204 paarden. De sportief gelijnde Opel was goed voor een kleine 240.000 exemplaren, hij verdween zonder echte erfgenaam uit de showrooms. 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten