Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat heeft deze vreemde Lamborghini gemeen met die moderne Renault?

Geschreven door Klaas Janssens op 25-09-2025

Tijdens de Zoute Concours Auction wordt deze uit 1998 stammende Lamborghini Pregunta geveild. Blijkt dat die op de Diablo gebaseerde one-off zijn inspiratiebron deelt met de Renault Rafale.

Lamborghini Pregunta (1998)

  • Design van Carrosserie Heuliez (Marc Deschamps)
  • Op Diablo-basis, met V12 van 537 pk (RWD)
  • 0-100 km/u in 3,9 seconden, top van 333 km/u
  • Lot 121 van de Zoute Concours Auction 2025
  • Geschatte waarde: tussen de 2,5 en de 3,5 miljoen euro

Deze in 1998 op het Autosalon van Parijs debuterende Pregunta combineerde de technische basis van een Lamborghini Diablo met het design van de Franse carrosseriebouwer Heuliez, onder supervisie van de March Deschamps die als designdirecteur van Bertone verantwoordelijk was voor onder meer de Citroën Camargue en de Renault 5 Turbo - en voor de Lamborghini Jalpa.

1998 Lamborghini Pregunta

Rafale

Voor het lijnenspel van de Lamborghini Pregunta liet Deschamps zich inspireren door de luchtvaart, waarbij een jachtvliegtuig van Dassault als voorbeeld diende. En zo hebben we meteen de - toegegeven, wat vergezochte - link met de Renault Rafale, want de desbetreffende straaljager was de Dassault Rafale.

1998 Lamborghini Pregunta

Het uit koolstofvezel vervaardigde koetswerk van de Pregunta werd gespoten in het Matt Dark Grey waarin ook de Dassault Rafale zich hulde. Ook de canopy-achtige voorruit (met verwijderbare dakpanelen) en de zijdelingse luchtinlaten refereren aan het Franse jachtvliegtuig. Ook het in Azure Blue-alcantara verpakte interieur bulkte van de futuristische features.

Diablo

Centraal achterin de Pregunta lag de atmosferische, aan een manuele vijfversnellingsbak gehangen  5,7 liter-V12 uit de Diablo, goed voor een piekvermogen van 537 pk en een maximumkoppel van 605 Nm. Omdat Heuliez aan de slag ging met een prototype van de Diablo, gaat het hier nog om een achterwielaangedreven aandrijfgeheel. De radiatoren werden wel verplaatst om een betere balans te verkrijgen.

1998 Lamborghini Pregunta

Omdat de Pregunta wat lichter was dan de Diablo waarop hij zich baseerde, is deze unieke Lamborghini nog wat sneller dan zijn donormodel. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft slechts 3,9 seconden te duren, de topsnelheid bedraagt 333 km/u. Want het gaat dan wel op een conceptstudie, de Pregunta was niet om naar te kijken, maar om mee te rijden.

Automobili Lamborghini Museum

De Pregunta bleef eigendom van Heuliez, maar Lamborghini mocht de wagen wel gebruiken voor promotiedoeleinden en autosalons. In 2007 kwam deze one-off in private handen terecht, maar was de laatste jaren wel te bewonderen in het Automobili Lamborghini Museum in Sant'Agata Bolognese.

1998 Lamborghini Pregunta

En op 10 oktober gaat de Lamborghini Pregunta onder de hamer in België, als lot 121 van de Zoute Concours Auction. Daar zou hij tussen de 2,5 en de 3,5 miljoen euro moeten opbrengen...

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten