Maranello heeft altijd al op maat gemaakte modellen gebouwd, ontwikkeld en vormgegeven naar de grillen van de gefortuneerde Ferrari-klant die net iets meer wil. Dat exclusieve aanbod van unieke creaties vormt intussen een bijzonder boeiende wereld op zich. Wat is jouw favoriet?
Ferrari SC40 (2025)
Op de technische basis van een 296 GTB bouwde de Special Projects-afdeling van het Ferrari Styling Centre de SC40, met een ontwerp dat een hedendaags lijnenspel combineert met designreferenties aan de iconische F40. Alleen ligt er dus een plug-inhybride V6 in de achtersteven, geen drukgevoede V8.

Ferrari SP8 UNICA (2022)
Deze op de F8 Tributo gebaseerde SP8 uit 2022 keek niet achterom naar vroeger, maar vooruit naar de toekomst. Met nieuwe productietechnieken en designideeën die Ferrari enkele jaren later zou introduceren op de 296-modelreeks. Met als extra troef dat hier nog een V8 tussen de achterwielen schuilt.

Ferrari BR20 (2021)
Niet de 812, maar de GTC4Lusso fungeerde als donormodel voor de BR20. Best opmerkelijk, aangezien dit designproject de Superfast-modellen van vroeger als voorbeeld heeft. Ferrari offerde de achterbank, zodat de BR20 het bij twee zitplaatsen houdt. De atmosferische V12 bleef gelukkig wél behouden.

Ferrari OMOLOGATA (2020)
Met een naam die verwijst naar de onovertroffen 250 GTO, eert deze Ferrari de GT-racers uit de jaren stilletjes. Het op maat gemaakte koetswerk houdt het nog enigszins ingetogen, maar de V12 in de neus predikt drama. De Omologata staat dan ook op de fundamenten van de 812 Superfast.

Ferrari P80/C (2019)
Een moderne blend van de 330 P3/P4 en de Dino 206 S, dat was het idee achter deze P80/C. Omdat naast het lijnenspel ook het prestatiepotentieel die klassieke racewagens moest evoceren, nam Ferrari de 488 GT3 als vertrekpunt voor dit one-offproject. Het design dient niet enkel het oog, maar ook de chronometer.
