Je hebt van de auto's die van geen wijken willen weten. En gelukkig valt ook de Nissan GT-R in die categorie, want zo hebben we toch maar mooi 18 jaar van deze Japanse supersportwagen kunnen genieten. De R35-generatie begon zijn carrière als de anti-911, maar de GT-R viel ook in de smaak bij de wereldwijde tuninggilde die in deze Nissan een uiterst capabele basis vonden voor vaak knettergekke ombouwprojecten.
Nissan GT-R Concept (2001)
Nissan lanceerde de GT-R in 2007, maar eigenlijk dateert de R35 al uit 2001. Toen presenteerden de Japanners de designstudie die uiteindelijk als blauwdruk zou dienen. De Skyline-verwijzing verdween, want voortaan zou de GT-R een op zichzelfstaand model worden.

Je kon ermee rijden in de Playstation-racegame Gran Turismo, maar het project werd pas echt concreet in 2005 met de GT-R Proto.
Nissan Juke-R (2011)
De GT-R zou het startpunt van een heleboel Frankenstein-creaties vormen, maar deze door Nissan Europe en RML (Ray Mallock Limited) ontwikkelde Juke blijft een van onze favorieten.

Dankzij het 485 pk sterke R35-hart had de compacte SUV aan 3,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. In 2015 volgde de 2.0-versie van de Juke-R.
Nissan GT-R Nismo (2014)
Nissan bleef aan de GT-R sleutelen, zodat de R35 jaar na jaar beter werd. Maar de grootste stappen werden gezet met de hardcore Nismo-variant, die een geperfectioneerde aandrijflijn combineerde met een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk en een aangescherpt chassis.

Ook die Nismo zou blijven evolueren. Bij elke update van de GT-R zette ook de Nismo een nieuwe stap hogerop.
Nissan GT-R LM (2015)
Met de voorwielaangedreven LM-raceversie van de GT-R dacht Nissan slim te anticiperen op de hybride LMP1-regels die hun intrede deden in het Wereldkampioenschap Endurance. Maar de racewagen was nauwelijks vooruit te branden en miste bedrijfszekerheid.

Na een desastreuze 24 Uur van Le Mans werd het WEC-programma dan ook geschrapt. In de GT3-racerij was de R35 wel succesvol.
Nissan GT-R50 (2019)
Italdesign nam de GT-R onder handen, wat resulteerde in een Italiaans vormgegeven lijnenspel - inclusief double bubble - met een tot 720 pk opgevoerde V6, een tot 50 exemplaren gelimiteerde oplage en een prijskaartje van liefst 900.000 euro per stuk.

Een collector's item, zoals dat dan heet. Maar daarom niet de meest begeerijke GT-R... Die eer gaat naar de T-Spec uit 2022, volgens ons de perfecte uitvoering van de woeste, maar ingetogen onverzettelijkheid waarvoor de GT-R staat.
