Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback: Toen D'Ieteren Porsches bouwde in Brussel

D'Ieteren viert 75 jaar Porsche in België. Wij onthouden vooral de periode van 1961 tot 1962, toen de 356 kortstondig gebouwd werd in Vorst bij Brussel. Hoe zat dat alweer?

Aan het einde van de 19de eeuw bouwde D'Ieteren zijn reputatie op met elegante koetswerken, echte paradepaardjes voor de happy few. Maar na de Eerste Wereldoorlog besefte Lucien D’Ieteren dat de toekomst in serieproductie lag. Hij zette in 1931 zijn handtekening onder de eerste importcontracten, en vanaf 1935 werden de eerste auto’s in België geassembleerd.

Porsche x D'Ieteren

Zijn zoon Pierre nam het stokje over en wist nog grotere deals binnen te halen: in 1948 met Volkswagen en in 1950 met Porsche. In 2025 is het precies 75 jaar geleden dat die allereerste Porsche in België arriveerde. Sindsdien hebben duizenden sportwagens uit Stuttgart hun weg naar onze contreien gevonden. En dat allemaal dankzij de Porsche 356, die ook even in ons land geproduceerd zou worden.

De wegbereider

De Porsche 356 kwam in 1948 op de markt in Oostenrijk en Duitsland om gaandeweg de rest van Europa te veroveren. D’Ieteren sleepte als tweede niet-Duitstalige markt een importcontract in de wacht, net zoals het dat twee jaar eerder al met Volkswagen had gedaan. In 1950 starten ze met de invoer van de Porsche 356 Pre-A, als vierde niet-Duitstalige markt na Zwitserland, Zweden en Nederland.

Het eerste exemplaar

Het eerste exemplaar was een rode 356 Cabriolet met chassisnummer 5123, die op 21 december 1950 aan D’Ieteren geleverd wordt. De eerste klantenauto was evenwel een Limousine (zoals de Coupé destijds genoemd werd), die bestemd is voor de Belgische politicus Baron Houtart. Van de eerste 50 geïmporteerde auto’s zouden er slechts drie een cabrio's zijn.

Racen in het bloed

Nummer 51 was een 1500 Gmünd, een naar de geboorteplaats van de Porsche 356 genoemde competitieversie met een uit aluminimum vervaardigd koetswerk, die op 31 december 1951 geleverd wordt aan de Belgische pilote Gilberte Thirion. Helmut Polensky en Walter Schlüter winnen er in 1952 de uithoudingsrace Luik-Rome-Luik mee.

Voor vorst en vaderland

D'Ieteren mag zich al sinds 1905 hofleverancier van het Belgische Koningshuis noemen. Zelfs Boudewijn had een boon voor Porsche: in 1953 levert Pierre D’Ieteren de 356 Pre-A Cabrio ‘Knickscheibe’ persoonlijk af aan de Koning op het Kasteel van Laken. Al wist zijn broer Albert beter waar het rechterpedaal juist voor diende...

Productie in Vorst

De internationale populariteit van de 356 zorgt ervoor dat de Duitse productieketen verzadigd geraakt, wat D’Ieteren de kans geeft om in de bres te springen. Zo wordt de Porsche 356 vanaf 1961 in Vorst geassembleerd, met de trotse toevoeging ‘by D’Ieteren’. Dagelijks worden er een tiental Roadsters afgemonteerd - naast Karmann Ghia’s, Packards, Studebakers en natuurlijk ook Volkswagen Kevers.

Het productiecontract met D’Ieteren eindigt in mei 1962 met de assemblage van de 356 B T6. Het laatste exemplaar is een 1600 S Roadster in Baliblauw en wordt op 27 februari 1962 naar Porsche Car Pacific in Californië verscheept. Uiteindelijk zou D’Ieteren 724 Roadsters bouwen waaronder 249 T6-modellen. Ze worden over de hele wereld verdeeld met een badge van de fameuze D’Ieteren-koets achter het rechter voorwiel. Hebbedingen!

 

 

 

 

 

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten