De Volkswagen Kever komt in allerlei gedaantes, de ene al iconischer dan de andere. Tussen die ruim 21 miljoen gebouwde exemplaren zitten ook enkele echt bijzondere exemplaren, zoals dat bijvoorbeeld het geval is bij deze "Rollswagen". Deze door Troutman-Barnes verlengde luxevariant ging onder de hamer van RM Sotheby’s en bracht 335.000 dollar op.

John von Neumann
De sleutelfiguur is ene John von Neumann. Niet de Hongaarse immigrant die beroemd werd als wiskundige, maar een Oostenrijker die het in de jaren 50 tot officieel invoerder van Volkswagen schopte aan de westkust van de Verenigde Staten. Tijdens de weekends maakte hij de Amerikaanse circuits onveilig aan het stuur van (onder meer) zijn op de 356 gebaseerde Porsche Le Mans Coupe.

Die John von Neumann ging in 1969 aankloppen bij Troutman-Barnes met de vraag een verlengde luxe-Kever te bouwen. Die Amerikaanse firma had reeds ervaring met wat zottere projecten, want ze waren net klaar met een berlineversie van de Porsche 911. Al maakten ze vooral naam met de Troutman & Barnes Special, de Scarab en de Chaparral Mk1.
Langer en luxueuzer
Troutman & Barnes verlengde het koetswerk van de VW Kever met een meter, tussen de voorste zitplaatsen en het loungy interieur (met klaptafel, minibar en intercomsysteem) achterin kwam een volledig af te sluiten tussenschot te zitten - zo genoten de achter verduidsterd glas schuilende inzittenden achterin wat extra privacy. Zoals John Wayne, bijvoorbeeld. In 1970 reed de acteur in de Rollswagen naar de Academy Awards.

Voor de luxueuze toets zorgde de lederen aankleding, de mahoniehouten afwerking en de elektrische ramen. Om het comfort op te krikken, kwam deze Volkswagen met extra geluidsisolatie én met een opgewaardeerd audiosysteem van Philips. Op het dak vind je een lamp die de portier of valet moest waarschuwen dat er een belangrijke gast aanrijden kwam. Let ook op de gepersonaliseerde nummerplaat.
Extra power, extra budget
Om het meergewicht (geschat op een 180 kilogram) van de conversie te torsen, bedacht Troutman & Barnes de verlengde Kever ook met krachtigere motor. De standaard gemonteerde 1,5 liter-boxer van 54 pk wordt gerulld voor een een 1,6 liter-blok met Weber-carburateurs.

Aan de Kever die Troutman-Barnes onder handen nam, hing een prijskaartje van 2.063 dollar. De hele ombouwsessie kostte liefst 34.500 dollar. Maar die zijn inmiddels dus terugverdiend.