Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Citroën C10 uit 1956

Geschreven door Klaas Janssens op 16-06-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1956 stammende Citroën C10 op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Op zoek naar een waardige vervanger voor de Citroën 2CV bouwde de Franse constructeur een heleboel innovatieve conceptcars. In 1956 kwamen ze met de C10 op de proppen, een slechts 3,84 meter lange vierzitter met een druppelvormig koetswerk. Het opmerkelijke lijnenspel, dat hem de bijnaam "de Franse Kever" opleverde, stond volledig in dienst van de aerodynamica. De Citroën C10 kon dan ook pronken met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,258.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Die door de luchtvaart geïnspireerde druppelvorm vroeg wel offers. Omdat het spoor vooraan een stuk breder was dan dat achteraan, beperkte de achterbank van de Citroën C10 zich tot 2 plaatsen. Instappen was geen sinecure, want de combinatie van vleugeldeuren en klassieke portieren vroeg enige lenigheid.

1956 Citroën C10

Citroen Ami 6

De door André Lefebre ontworpen Citroën C10 sneed niet alleen door de wind, dankzij het gebruik van lichtgewichtmaterialen zoals aluminium zette deze conceptcar slechts 382 kilogram op de weegschaal. Hoewel de slechts 12 pk sterke 0,4 liter-boxermotor van de 2CV voor de aandrijving instond, haalde de C10 een topsnelheid van 110 km/u. En dat in alle comfort, want deze Citroën kwam met een hydropneumatische ophanging.

Hoewel het prototype veelbelovend was, kreeg de C10 geen vervolg. Citroën zag meer potentieel in de Ami 6, die zich op dat moment in de projectfase bevond en in 1961 in productie zou gaan. Maar met het concept dat een lage luchtweerstand combineert met een zo laag mogelijk gewicht om de prestaties te boosten en het brandstofverbruik te reduceren, was Citroën zijn tijd ver vooruit. Je kan de C10 als de inspiratiebron zien van efficiënte eco-auto's zoals de Volkswagen XL1.

2011 VW XL1 Concept

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten