Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Zolder Historic Grand Prix Zolder: vanuit de jury

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-07-2023

Op 22 en 23 juli vond in Zolder de Historic Grand Prix plaats. Onze redacteur Olivier Duquesne mocht in de jury voor het concours d'élégance zetelen, samen met enkele grote namen. Een verslag van binnenuit.

Lichtgekleurd hoedje, blauw jasje, wit overhemd, stropdas (voor de mannen), lichtgekleurde broek: de juryleden van het concours d'élegance van de Historic Grand Prix van Zolder waren duidelijk herkenbaar tussen de classic cars die op 23 juli 2023 in aanmerking kwamen voor een prijs. De jury werd voorgezeten door Leo Van Hoorick, curator van Autoworld, onder het voogdijschap van eregast en voormalig Belgisch F1-coureur Thierry Boutsen. Daarnaast telde de jury verschillende Belgische, Nederlandse en Duitse journalisten, evenals vertegenwoordigers van bedrijven uit de wereld van klassieke auto's en erfgoed. Allemaal konden ze met elkaar kennismaken tijdens het ontbijt, waarna de eerste gesprekken al snel gingen over onze gemeenschappelijke passie: auto's.

7 categorieën

Er waren 50 auto’s ingeschreven en geselecteerd, die onderverdeeld waren in 7 categorieën:

  • Porsche 911 60 Years Road cars – Voor de openbare weg gehomologeerde auto's
  • Porsche 911 60 Years Race cars – Racewagens
  • Auto's uit 1963 (voor de 60e verjaardag van Circuit Zolder)
  • "Swinging Sixties" – Auto's uit de jaren 60
  • Alpine A110 60 Years
  • Racing for Zolder GT en Touring
  • Racing for Zolder single seaters – eenzitters

Ieder jurylid afzonderlijk in de voormiddag elke auto in detail laten bekijken was onbegonnen werk. Daarom kregen ze telkens één of twee klassen toegewezen. Toch werpen ze allemaal ook een blik op de andere categorieën, voor de Prijs van de Jury en de 'Best of show', d.w.z. de auto die als de meest opmerkelijke wordt beschouwd, alle categorieën samen.

Observatie

Nadat ik de categorieën 5 (Alpine A110 60 jaar) en 6 (Racing for Zolder GT en Touring) toegewezen heb gekregen, ga ik samen met de andere juryleden de auto's bekijken. Hun eigenaars zijn ter plaatse om deuren, motorkap en handschoenenkastje te openen en onze vragen te beantwoorden. Niets mag ons ontgaan: de staat van het koetswerk, de bekleding, het stuur en het chroomwerk, het patina, roest, de staat van de motor, het design, het restauratieniveau en de algemene staat. Ook de geschiedenis van de auto in kwestie telt mee. We speuren naar eventuele gebreken en tekortkomingen. Een eigenaar kan onze aandacht trekken als hij ons alles kan vertellen over de geschiedenis van de auto, door historische officiële documenten of een gewaarmerkte kopie voor te leggen, al beschikken we ook over een notitieboekje met daarin een nauwkeurige beschrijving van elke auto. Maar dat is natuurlijk niet genoeg; ook het originele of uitzonderlijke karakter van de oldtimer in kwestie weegt mee in onze – logischerwijs enigszins subjectieve – beslissing.

Overleg en stemmen

De lunchtijd nadert snel. Aan tafel, tussen het hoofdgerecht en het dessert, deelt elk team van de jury zijn verdict, inclusief motivatie. Er moeten telkens twee auto’s naar voren worden geschoven: de beste in de categorie en de nummer twee. Die laatste zou alsnog tot winnaar kunnen worden uitgeroepen als de nummer één de titel 'Best of show' zou krijgen. En die titel zou uiteindelijk naar een auto uit ‘mijn’ categorie ‘Racing for Zolder GT & Touring’ gaan: een Porsche 356 Carrera Abarth met een prestigieuze staat van dienst, maar bovenal in een schitterende toestand. Tot slot is het tijd voor de ‘Prijs van de Jury’, een trofee waarop elke tentoongestelde auto aanspraak kan maken.

Ex aequo

De juryprijs was het moeilijkst te beslissen. De discussies waren bitter, waarbij iedereen zijn keuze verdedigde. Het ging uiteindelijk tussen een Apal Samtrack, een Honda S 800 en een Toyota 800 Sport. Nadat de Honda in de eerste ronde afviel, werden de stemmen opnieuw geteld, maar met een ex aequo tussen de Toyota en de Apal als resultaat. In een poging de balans te doen doorslaan, ging de voltallige jury naar beide auto’s kijken alvorens opnieuw te stemmen. Uiteindelijk ging de prijs naar de Apal vanwege de link met Zolder, de ongelooflijke geschiedenis van de auto, het niveau van de restauratie en de passie van de eigenaar. De trofeeën werden overhandigd met een glimlach op de gezichten van de winnaars en het respect van het publiek. Na een laatste groepsfoto kan iedereen genieten van het moment waarop het circuit open is voor de auto's die deelnamen aan dit concours d'élégance.

De laureaten

  • Porsche 911 60 Years – road cars: originele 1992 Porsche 911 Speedster preproductie met 36.000 km op de teller (eigenaar: Bert D’Hondt).
  • Porsche 911 60 Years – race cars: 1966 Porsche 911 2.0 Cup Art Car met een livrei door Bart Verheyen (eigenaar: Johan Dirickx)
  • Class of 1963: Lancia Flaminia Convertible 2.8 3C met koetswerk van Touring Superleggera; erg zeldzaam exemplaar, in België ingevoerd door Mannes, (eigenaar: Rudy Joris).
  • Swinging Sixties: 1969 Dino 206 GT die vanaf 1970 toebehoorde aan de wereldberoemde zanger en muzikant Eric Clapton, een schitterend gerestaureerde auto (eigenaar: Werner Van Walle).
  • Alpine A110 60 Years: 1967 Dinalpine A110 Cabriolet, zeldzame auto waarvan slechts 67 exemplaren werden gebouwd, in Mexico! (eigenaar: Fré Van Orshaeghen).
  • Racing for Zolder GT/Touring: Ford Escort MK1 RS 1600 BDA die het nummer 1 droeg in de Belcar Historic Cup in 2022. Hij was oorspronkelijk zwart en werd nadien voorzien van de kleuren van Luxemburg alvorens deze livrei te krijgen, die gekozen werd door zijn huidige coureur, Bas Van Elderen.
  • Racing for Zolder single seaters: 1980 Formule 2 March 802 – BMW waarmee de Italiaanse coureur Teo Fabi heeft gereden (eigenaar: Adriaan De Maegt).
  • Best of show: Porsche 356 Carrera Abarth met een 1.6-motor van 135 pk die me succes deelgenomen heeft aan de 1000 km van de Nürburgring, de Grote Prijs van Spa en Goodwood. Hij is schitterend onderhouden en geconserveerd door Lambert Geerkens.
  • Prijs van de Jury: 1968 Apal Samtrack, chassis nummer 1 die pas gerestaureerd werd door Raoul Verbeemen.

Juryleden:

  • Thierry Boutsen
  • Leo Van Hoorick (voorzitter)
  • Sofie Verheyden
  • Tony Verhelle
  • Eric Janssen
  • André Cocquyt
  • Gert Beets
  • Maikel De Munnik
  • Patrick Cornelissen
  • Bert Voet
  • Ton Roks
  • Thomas Wirth
  • Olivier Duquesne

Coördinatie: Jan Bové.

Foto's: David Noels

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten