Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Italdesign Columbus uit 1992

Geschreven door Klaas Janssens op 13-01-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1992 stammende Italdesign Columbus op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 1992 was het 500 jaar geleden dat ene Christoffel Columbus het ruime sop koos en Amerika ontdekte, wat meteen verklaart hoe deze door Italdesign ontworpen monovolume aan zijn naam kwam. Het Italiaanse designhuis omschreef deze conceptcar dan ook als een "zeilboot voor het droge". Al werd de Italdesign Columbus ook omschreven als de "McLaren F1 voor grote gezinnen".

Een monovolume is geen supercar, toch zijn er wel degelijk gelijkenissen tussen de Italdesign Columbus en de McLaren F1: ze worden allebei aangedreven door een midscheeps gemonteerde V12-krachtbron van BMW-origine en hebben alletwee een cockpit met centrale zitpositie. In de Columbus was de BMW-krachtbron goed 300 pk, power die via een manuele vijfversnellingsbak op alle vier de wielen gezet werd. De topsnelheid bedroeg 210 km/u.

1992 Italdesign Columbus

Moduleerbaar interieur

De Italdesign Columbus werd voorgesteld als een zevenzitter, maar het moduleerbare interieur kon ook plaats bieden aan negen personen. De liefst 6 meter lange en grotendeels uit koolstofvezel vervaardigde VIP-bus liet zich ook transformeren in een bestelwagen of zelfs in een pick-up. De achterste sectie kon je immers verwijderen en vervangen door een laadbak. Van alle markten thuis, die Italdesign Columbus.

Het interieur van de Italdesign Columbus hulde zich in luxe, elke passagierszetel kwam met een display die aangestuurd werd door een centraal VHS-videosysteem. De cabine was iets hoger: zogezegd om de zichtbaarheid te vergroten, maar eigenlijk om de aandrijflijn onder weg te moffelen. Het is niet de allercoolste monovolume uit de autogeschiedenis, die eer is voor de Renault Espace F1 Concept uit 1994. Maar het blijft een verdienstelijke poging.

1992 Italdesign Columbus

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten