Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Lamborghini Marco Polo uit 1982

Geschreven door Kevin Kersemans op 28-07-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1982 stammende Lamborghini Marco Polo op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De Lamborghini Espada, LM 002 en Urus de enige Lamborghini's met meer dan twee zitplaatsen? Niet als het aan Italdesign had gelegen, dat op het salon van Bologna in 1982 deze conceptcar voorstelde onder de naam Marco Polo (niet te verwarren met de gelijknamige kampeerwagens van Mercedes...), die een opvolger van de Espada had kunnen worden (of een voorloper van de Estoque).

De Lamborghini Marco Polo was een prototype voor een 2+2-coupé met als bijzonderheid twee grote deuren die in het dak scharnierden en een voor die tijd opmerkelijke stroomlijn. Hij kon namelijk uitpakken met een Cx van 0,24. Zijn koetswerk was dan ook aerodynamischer dan dat van de Countach, de sportieve coupé die toen de catalogus van de constructeur uit Sant'Agata Bolognese sierde.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Recuperatie

De Marco Polo kwam ook veel discreter voor de dag dan die laatste, die van de hand van Marcello Gandini was. Het ontwerp van Giorgetto Giugiaro had dan ook niets te maken met Lamborghini. In feite ging het om een evolutie van de DeLorean DMC-24, een conceptcar die de Iers-Amerikaanse constructeur bij Italdesign had besteld en die dan weer geïnspireerd was op de Lancia Medusa die de koetswerkbouwer twee jaar eerder had voorgesteld op het salon van Turijn.

LEES OOK Wat als... het oorspronkelijke DeLorean was blijven bestaan?

Toen DeLorean failliet ging, hertekende Giugiaro het ontwerp lichtjes en kleefde hij er een Lamborghini-logo op uit sympathie voor het merk met de stier. De wielen waren zelfs nog de befaamde exemplaren van de DMC-12, waar voor de gelegenheid deksels over waren geplaatst. Italdesign stelde de Marco Polo voor met voorin zogezegd de V12 van Lamborghini, maar wij zien eerlijk gezegd niet in hoe die onder die ranke, aflopende motorkap zou passen. De 4.625 millimeter lange en 1.870 millimeter brede, maar slechts 1.300 millimeter hoge Marco Polo was dan ook geen rijdend prototype, maar louter een stijlstudie.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten