Na enkele jaren afwezigheid keert Mitsubishi terug op de Belgische automarkt. En dat leek ons het ideale moment om op zoek te gaan naar vijf machtige modellen uit de geschiedenis van het Japanse merk, dat een stuk origineler uit de hoek kon komen dan velen zich herinneren.
Mitsubishi Starion Turbo (1986)
De naar de blauwdrukken van de Porsche 924 gebouwde Starion was het Mitsubishi-alternatief voor Japanse sportievelingen zoals de Mazda RX-7, de Nissan 280/300 ZX en de Toyota Supra. In de spitse neus vond je een drukgevoede 2 liter-krachtbron met vier cilinders die de achterwielen aandreef, de latere versies kregen een 2,6 liter-blok.

Naast de gewone versie kreeg de Starion ook een agressiever vormgegeven Wide Body-variant. Natuurlijk ging Mitsubishi ook rallyrijden met deze sportcoupé, maar klinkende resultaten bleven uit. Daarvoor had de Groep B-versie moeten zorgen, maar die klasse werd ontbonden vooraleer de Starion 4WD kon schitteren.
Mitsubishi Galant AMG (1989)
Intussen is AMG zowat een synoniem voor sportieve Mercedes-modellen. Maar toen de jongens uit Affalterbach nog onafhankelijk opereerden, werkten ze ook aan auto's van andere merken. Voor Mitsubishi namen ze naast de Debonair ook de Galant onder handen.

De Galant AMG kreeg een tot 500 exemplaren gelimiteerde oplage die enkel in Japan verkocht werd. Tussen de voorwielen lag de opgekietelde vierpitter uit GTI, een atmosferisch blokje dat 170 pk ontwikkelde en tot 8.000 toeren draaide. Ook het koetswerk en het interieur kregen een speciale, in onze ogen bijzonder geslaagde AMG-behandeling.
Mitsubishi 3000GT VR4 (1996)
Een technologisch meesterwerkje, deze VR4-versie van de Mitsubishi 3000GT. Deze sportwagen had alles wat we intussen gewoon zijn gaan worden, inclusief een variabele vierwielaandrijving, een meesturende achteras, een adaptieve demping en actieve aerodynamica. Het enige nadeel: die technologische spitstechnologie voegde wel flink wat kilo's toe.

In de neus lag een V6 met twee turbo's, in zijn laatste incarnatie goed voor een piekvermogen van 320 pk en een maximumkoppel van vlot 400 Nm. De Mitsubishi 3000GT VR4 sprintte in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u en had een tot 250 km/u gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u, al zou 275 km/u geen enkel probleem geweest zijn.
Mitsubishi Pajero Evolution (1997)
De Pajero was een terreinwagen die het opnam tegen de Nissan Patrol en de Toyota Land Cruiser, maar mag zich ook de meest succesvolle auto in de geschiedenis van de Dakar-woestrijnrally noemen: deze Mitsubishi won de legendarische rallyraid 12 keer.

Om deel te nemen aan de T2-klasse zag de Japanse autobouwer zich genoodzaakt een homologatiemodel te ontwikkelen, met deze Evolution als geweldig resultaat. Onder de motorkap ligt een geblazen V6 die 280 pk ontwikkeld, maar het is de op Dakar-maat gemaakte ophanging en de wilde bodykit die het verschil maken.
Mitsubishi Lancer Evo VI "Tommi Mäkinen Edition" (2000)
In de jaren 90 stond de rallysport in het teken van de strijd tussen de Mitsubishi Lancer en de Subaru Impreza, een gevecht dat ook op de openbare weg werd uitgevochten via steeds radicalere rallyreplica's. De naar viervoudig WRC-kampioen genoemde, op basis van de Lancer Evo VI gebouwde Tommi Mäkinen Edition spreekt daarbij het meest tot de verbeelding - toch als je de 22B even buiten beschouwing laat.

Omwille van de talloze modifcaties aan onder meer het onderstel en de aandrijflijn (met titanium schoepen voor de turbo) wordt de Tommi Mäkinen Edition werd ook wel de Evo 6.5 genoemd. De oplage werd beperkt tot 2.500 exemplaren, waarvan een gedeelte verkrijgbaar was met een rode, naar de WRC-versie verwijzende koetswerkkleur.