Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Mazda is 100: de geschiedenis

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-01-2020

Het bedrijf dat zou uitdraaien tot Mazda is opgericht op 30 januari 1920. Toendertijd maakte het kurken. Het eerste gemotoriseerde voertuig was een moto in 1929 voor een driewieler in 1931. Zijn eerste auto dateert uit 1960.

Mazda is overgeschakeld van kurken naar auto’s. Het bedrijf is in 1920 opgericht door Jujiro Matsuda onder de naam Toyo Cork Kogyo Co in Hiroshima en is niet begonnen met auto’s bouwen. De eerste producten waren kurken voor wijnflessen alvorens snel over te schakelen naar gereedschappen in 1927. Het eerste voertuig was een prototype van een motor in 1929, daarna een gemotoriseerde driewieler, de Mazda-Go, die in 1931 op de markt kwam. In 1934 veranderde het bedrijf zijn naam naar Mazda. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest Mazda wapens leveren aan de Japanse strijdkrachten, waaronder het Type 99-geweer.

De bom

Als we het over Hiroshima hebben, denken we niet direct aan Mazda, maar aan de eerste atoomaanval op een bevolking. Dat was op 6 augustus 1945, de 70ste verjaardag van zijn oprichter. Hij ontsnapte aan de dood in zijn auto toen hij vertrok van de kapper in het centrum, enkele minuten voor de bom insloeg. Zijn fabriek en hoofdkantoor, beschermd achter een berg, zijn niet helemaal verwoest zoals de rest van de stad. Ook al heeft Mazda talloze bombardementen moeten ondergaan. Ondanks de schade kon het bedrijf de werking hervatten nadat de vrede was teruggekeerd met de productie van bedrijfswagens.

Mazda Cosmo Sport 110S

Wankel

In 1960 betrad Mazda een tijdperk dat het bedrijf internationale bekendheid zou opleveren. Het is het jaar van de R360, een kei-car van 16 pk en 380 kilo. Deze eerste mini-auto van Mazda wordt een commercieel succes in het thuisland. Maar het grote kantelpunt bij Mazda is de lancering van de wankelmotor in de Cosmo Sport 110S in 1967. Het merk had de licentie verkregen van Wankel in 1961. Dit type motorisering zou deel uitmaken van de legende van Mazda tot aan de RX-8. In 1991 wint de Mazda 787B met wankelmotor zelfs de 24 uur van Le Mans.

De eerste generatie Mazda MX-5, de Miata NA

Miata

Een andere auto heeft Mazda definitief geankerd onder de meest mythische automerken: de MX-5. Die bracht de kleine roadsters weer in de mode. Hij verscheen in 1989 en was een onbetwist succes met meer dan een miljoen verkochte exemplaren over 4 generaties. Het model is typisch voor het merk, dat steeds zijn onafhankelijkheid heeft behouden, ondanks enkele toenaderingen van Ford eind jaren ’70 en ’90, en met Toyota vandaag. Maar Mazda heeft zich steeds kunnen onderscheiden. Denk maar aan de nieuwe SkyActiv-X-motor: een benzineblok met compressieontsteking. Mazda begint ook een nieuw hoofdstuk met de elektrische MX-30… die kurk heeft zitten op zijn opbergruimtes!

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten