Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Opel viert 60e verjaardag Rekord A

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-04-2023

In 1963 kwam de Opel Rekord A op de markt, als opvolger van de Olympia Rekord P1 en P2. Met zijn verschillende koetswerkvormen, zijn eenvoudige ontwerp en zijn praktische eigenschappen groeide hij uit tot een commercieel succes.

In de geschiedenis van een merk vallen sommige modellen meer op dan andere. Zoals de Opel Rekord, die begin jaren 60 een nieuw tijdperk inluidde voor de Duitse constructeur. We hebben het meer bepaald over de Opel Rekord A, die in het voorjaar van 1963 werd geïntroduceerd.

Het merk uit Rüsselsheim had tien jaar eerder al wel de Olympia Rekord P1 gelanceerd, gevolgd door de Rekord P2 (zonder het voorvoegsel Olympia), maar de Rekord A was in feite de eerste van een lijn die tot 1986 zou doorlopen. Een carrière van 23 jaar, over vijf generaties. 

1963 Opel Rekord A

Slanker

De Opel Rekord A betekende een duidelijke breuk met de Rekord P2. Weg waren de weelderige lijnen en het overvloedige chroom in Amerikaanse stijl, vervangen door een slankere, meer evenwichtige stijl met een geoptimaliseerde interieurruimte en praktische bruikbaarheid.

De lange, horizontale motorkap komt uit op een voorpartij met een grille over de hele breedte die twee ronde koplampen verbindt. De Opel Manta was de inspiratie voor de huidige ‘Opel Vizor’, maar de kiem van deze gimmick was al aanwezig op de Opel Rekord A van 1963. Deze "middenklasse"-Opel had een modern maar eenvoudig design en werd aangeboden in verschillende carrosserievormen: berline, coupé, stationwagen en zelfs lichte vracht. 

1963 Opel Rekord A

Drie motoren

Ondanks zijn zeer vergelijkbare afmetingen als het model dat hij verving – 4,5 m lang, 1,7 meter breed en 1,5 m hoog – was de Rekord A aanzienlijk ruimer, zelfs spectaculair als je denkt aan de stationwagon, die bijna 2 kubieke meter laadruimte bood! Bovenal was deze ‘eerste’ generatie van de Rekord zeer modern met schijfremmen vooraan als optie, een dubbel remsysteem, verwarming en ventilatie of centrale vergrendeling. Bovendien bood Opel niet alleen vier verschillende carrosseriestijlen, maar ook 13 koetswerkkleuren en 15 tweekleurige configuraties.

De Rekord A, een uitgesproken gezinsauto, was te krijgen met drie verschillende motoren. Twee viercilinders van 1,5 en 1,7 liter met respectievelijk 55 en 60 pk boden toereikende prestaties voor die tijd. Vanaf 1964 was er de Rekord 6, uitgerust met een 100 pk sterke zescilinder van 2,6 liter waarmee hij snelheden tot 170 km/u kon halen. Een zeldzame prestatie voor zijn tijd.

De carrière van de Rekord A was echter van korte duur, zoals gebruikelijk in die tijd, want de productie eindigde in de herfst van 1965 na iets meer dan 2,5 jaar. Er volgden nog vier generaties tot de bloedlijn uiteindelijk in 1986 werd stopgezet, toen de Opel Rekord E werd vervangen door de Opel Omega. Maar dat is een ander verhaal…

1963 Opel Rekord A

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten