Vandaag zetten autodesigners vol in op het ontwerpen van opvallende koplampen, waarbij naast de vorm en de functie ook de lichtsignatuur een steeds belangrijkere rol gaat vertolken. Nog niet eens zo lang geleden probeerden ze het tegenoverstelde en klapten die koplampen pas op wanneer ze nodig waren. Dat waren nogal eens tijden, nietwaar?
Alpine A610
We hadden ook voor de Honda NSX, de Mazda RX-7 of de Nissan 300 ZX kunnen kiezen, maar de exemplaren op de Alpine A610 hebben iets speciaals. Misschien omdat ze uit twee vierkante koplampen bestaan. Wie liever dubbele ronde kijkers ziet, komt al snel bij de Lotus Esprit uit.

Aston Martin Lagonda
Dankzij de eerste generatie Mazda 323F en de Volvo 480 weten we dat opklaplichten niet voorbehouden zijn voor sportwagens, maar dat ze evenmin misstaan op een prestigeberline, danken we aan de Aston Martin. Echt mooi zijn ze niet, maar wat heeft die Lagonda een geweldigde smoel.

Cizeta Moroder V16T
Een auto van overdaad, getekend door Marcello Gandini (die van de Lamborghini Countach), betaald door disco-icoon Giorgio Moroder (die van I Feel Love van Donna Summer) en aangedreven door een drukgevoede V16 (die goed was voor 550 pk). Dat smeekte om een speciaal setje koplampen.

Ferrari F40
De F40 is zo’n auto die je in zowat alle lijstjes ziet opduiken, van het wildste design tot de knapste achterspoiler of de coolste uitlaatpijpen. Maar ook de smalle opklapkoplampen van deze Ferrari mogen gezien worden, al was het maar omdat ze zo ver naar achteren staan.

Porsche 928
Ontworpen als opvolger van de 911, maar het enorme potentieel van deze Porsche werd nooit echt naar waarde geschat. Dat geldt ook voor de originele koplampen: ronde exemplaren die naar boven geduwd worden zoals de ogen van een krokodil die boven het water komen piepen.
