Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Porsche 914 is 50, maar krijgt geen feestje

Geschreven door Yeelen Möller op 14-02-2019

De 'traagste Porsche aller tijden' viert zijn jubileum in mineur. Porsche viert liever de succesvolle 917-racewagen.

Voor de Boxster in 1996 was er aan een tweezits Porsche met middenmotor. Al was het eigenlijk maar een halve Porsche: de 914 was een gezamenlijk project tussen Volkswagen en Porsche, dat in die tijd (we spreken eind de jaren ’60) al een groot deel van de ontwikkeling van Volkswagens op zich nam. De 914 zou zowel als Volkswagen op de markt komen (met viercilinder, als opvolger van de Karmann Ghia) en als Porsche (met zescilinder, als opvolger van de 912). Enkel in Amerika leek het Porsche niet zo’n goed idee, waardoor ze daar allebei als Porsche werden verkocht. In onze contreien heetten de basisversies ‘Volkswagen-Porsche’.

Te traag, te duur

De 914 kwam in 1969 op de markt, intussen dus al 50 jaar geleden. Waarom dan geen grote viering voor het model? Wel, de 914 werd door de liefhebbers een heel lange tijd niet als ‘echte’ Porsche gezien, en al zeker niet met een viercilinder boxermotor van slechts 80 pk, wat hem de jammerlijke bijnaam van ‘traagste Porsche ooit’ gaf. Jammer, want het lage gewicht en zwaartepunt zorgden wél voor fijne rijeigenschappen. De 914/6 met 2.0 zescilinder-boxer en 110 pk krijgt intussen wel wat respect, al komt dat ook omdat er slechts 3351 van gebouwd werden. Het model was namelijk veel te duur vergeleken met de viercilinder, waardoor Porsche de 914/6 verving door een versie met 2.0 viercilinder van VW.

924 als opvolger

De Porsche 914 werd geproduceerd tussen 1969 en 1976, in totaal rolden er 118.978 stuks van de band in Stuttgart en Osnabrück. Een succes, maar de beoogde opvolger op dezelfde basis, de 916, werd geschrapt ten faveure van de 924. Ook met viercilinder, en ook in het begin afgekeurd door de liefhebbers, maar dankzij talloze snellere versies is de 924 uiteindelijk toch uitgegroeid tot een cultmodel. Het zou ons dus niets verbazen moest Porsche in 2026 wél een feestje vieren voor de 924. Maar de 914 blijft dus in de kou staan, terwijl de succesvolle 917-racer van hetzelfde jaar in de bloemetjes wordt gezet. Zonde, want het compacte model verdient beter. Bij dezen dus een klein eerbetoon aan de eerste VW-Porsche. Gelukkige verjaardag, 914!

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten