Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Porsche FLA uit 1973

Geschreven door Klaas Janssens op 04-11-2021

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1973 stammende Porsche FLA op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Een wagen die voor altijd zou meegaan, dat was het idee achter de Porsche Forschungsprojekt Langzeit Auto (FLA). Dat zou de roofbouw op de planeet drastisch beperken, want zo zouden er veel minder grondstoffen nodig zijn. Jawel, de impact van de auto op het milieu was ook een item dat de debatten ook in de jaren zeventig beheerste. Een kleine kanttekening: met dat voor "altijd meegaan" werd gemikt op een periode van minstens 30 jaar. 

>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Eens geen supersnelle sportwagen, die Porsche FLA. De prestaties en de rijdynamiek waren bijkomstig, de Forschungsprojekt Langzeit Auto moest vooral betrouwbaar zijn. Het onderstel bundelde verschillende materialen, van chroom en nikkel tot ijzer en staal. Voor het koetswerk greep Porsche naar aluminium, want dat is naast licht en roestbestendig ook makkelijk te recycleren. Dat het hatchbackkoetswerk meer weg had van een Lada Samara dan van een Porsche 911 kon de ingenieurs worst wezen. Al konden ze het niet nalaten de FLA op Fuchs-velgen te zetten.

1973 Porsche FLA

Boxermotor

Dat de Porsche FLA toch een Porsche was, merkte je aan het motorconcept. De Forschungsprojekt Langzeit Auto werd immers aangedreven door een boxermotor, een viercilinder die een cilinderinhoud van 2,5 liter combineerde met een piekvermogen van amper 75 pk. De componenten moesten duurzaam zijn en de krachtbron moest decennia en honderdduizende kilometers meegaan, dus mocht het blok niet te zwaar belast worden. De oliereservoirs waren ruim berekend, de filters extra groot. Zo konden ze wat langer mee, zodat een gemist onderhoud de bedrijfszekerheid niet in het gedrang zou brengen. 

Verder noteren we een contactloze sleutel (dan versleet het slot niet), een gesplitste kabelboom (makkelijker op aan te passen) en uit aluminium en zilver vervaardigde onderdelen (makkelijker te recycleren dan koper). Er was slechts een probleem: hoe langer een auto zou meegaan, hoe minder Porsche er zou verkopen. Bovendien zou die Forschungsprojekt Langzeit Auto erg duur worden, zeker voor de erg matige prestaties van zowel motor als onderstel. Daarom bleef de Porsche FLA een prototype, in 1973 voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt.

1973 Porsche FLA

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten