Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Audi Nanuk Quattro Concept uit 2013

Geschreven door Klaas Janssens op 22-04-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze Audi Nanuk Quattro Concept op, in 2013 gepresenteerd op de IAA van Frankfurt. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De in 2013 op de IAA van Frankfurt gepresenteerde Audi Nanuk Quattro Concept wou de dynamiek van een supersportwagen zoals de R8 combineren met de veelzijdigheid van een vierwielaangedreven terreinwagen. Het resultaat was een knap gelijnde crossover met een midscheeps geplaatste V10-krachtbron die wil schitteren bij dagelijks gebruik, op het circuit én naast de begane weg.

>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

Hoewel deze designstudie geen rechtstreeks vervolg kreeg in het portfolio, bundelde de Audi Nanuk Quattro Concept een heleboel innovaties die inmiddels terug te vinden zijn op de productiemodellen uit Ingolstadt.

V10 TDI

Het lijnenspel van de Audi Nanuk kwam tot stand in samenwerking met Italdesign Giugiaro, het vanuit Turijn opererende designhuis dat sinds 2015 tot de portefeuille van Volkswagen behoort. Het 4,54 meter lange en 1,34 hoge koetswerk gebruikte een uit aluminium opgetrokken spaceframe met panelen uit CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof), gewichtsbesparende maatregelen die niet konden verhinderen dat deze crossover nog steeds 1,9 ton op de weegschaal zette. De Audi Nanuk beschikte over matrixledlampen, over naar voren openende vlinderdeuren en over een transparante motorafdekking waardoor je de V10-krachbron kon bewonderen.

2013 Audi Nanuk Quattro Concept - AutoGids

Hoewel de Audi Nanuk veel weg had van een R8 op hoge poten, kreeg de avontuurlijke tweezitter een andere krachtbron in de achtersteven gelegd. Het ging niet over de atmosferische V10 die ook Lamborghini destijds gebruikte voor de Gallardo, maar om een TDI-dieselblok dat een cilinderinhoud van 5 liter combineerde met een piekvermogen van 544 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Die power werd op alle vier de wielen gezet via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De Audi Nanuk had aan 3,8 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, haalde een topsnelheid van 305 km/u en verbruikte niet meer dan 7,8 liter per 100 kilometer.

Cameraspiegels

De ophanging van de Audi Nanuk droeg dubbele wishbones voor- en achteraan, stond op stevige 22-duimsvelgen en vertrouwde op koolstofkeramische remmen. De adaptieve luchtvering met elektronisch gestuurde dempers zorgde ervoor dat je de rijhoogte manueel kon aanpassen: ofwel 3 centimeter lager dan default, ofwel 4 centimeter hoger. Die rijhoogte paste zich ook automatisch aan de omstandigheden aan, zich baserend op de data van het navigatiesysteem. Om de wendbaarheid te vergroten, introduceerde de Audi Nanuk bovendien een actief meesturende achteras.

2013 Audi Nanuk Quattro Concept - AutoGids

In 2013 zetten de interieurs van Audi de standaard met hun digitale dashboardomgeving, hun kwalitatieve bediening en hun ergonomische inrichting. En dat zag je ook bij deze designstudie. De cockpit van de Audi Nanuk hield het strak en minimalistisch, maar oogde simpelweg geweldig. Je kan blijven kijken naar de tellerpartij, naar de stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en naar de talloze designdetails. Het interieur beschikte reeds over inductielading voor je smartphone en over cameraspiegels. 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten