Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Subaru Scrambler uit 2003

Geschreven door Klaas Janssens op 25-11-2021

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2003 stammende Subaru B9 Scrambler op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De Subaru B9 Scrambler werd in 2003 gepresenteerd op de Tokyo Motor Show. Het design van deze conceptcar was van de hand van Andreas Zapatinas, de Griekse ontwerper die faam maakte met de Alfa Romeo 147 en de Fiat Barchetta. Zapatinas wou Subaru een nieuwe designtaal leren spreken en de Scrambler was een van de modellen waarmee hij zijn wilde ideeën een concrete vorm probeerde te geven.

>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

De met guitige kijkers getooide roadster kreeg een tweekleurig koetswerk, met een geelgetinte voorruit die fungeerde als een zonnebril voor de inzittenden. Op de voorzijde zie je de neuspartij die uiteindelijk in productie zou gaan op de Subaru Tribeca, een sportieve SUV à la Porsche Cayenne. Het interieur van de Subaru B9 Scrambler kreeg een driekwart sportstuur, een opengewerkt rooster voor de versnellingsbak en een centrale cd-speler.

2002 Subaru B9 Scrambler Concept

Hybride boxer met vierwielaandrijving

De Subaru B9 Scrambler was nooit bedoeld om in productie te gaan, toch wilden ook de technische jongens een woordje meespreken. Dat de compacte roadster over een permanente vierwielaandrijving beschikt, hoeft eigenlijk niet te verbazen. Wel dat de Subaru Scrambler is uitgerust met een hybride aandrijflijn, want de B9 werd omschreven als een Sequential Series Hybrid Electric Vehicle (SSHEV). Een atmosferische 2-liter-boxer van 140 pk werd gekoppeld aan een elektromotor met 135 pk. Tot 80 km/u reed de Subaru Scrambler enkel op stroom, daarna kwam de benzinemotor een woordje meespreken.

Om de Subaru B9 Scrambler naast dynamisch ook comfortabel te maken, monteerden de ingenieurs een elektronisch gestuurde pneumatische ophanging. Er was zelfs een soort off-roadmodus waarmee je het koetswerk kon opkrikken, waardoor de grondspeling klom naar 20 centimeter. Het matte materiaal waaruit de bumpers en de flanken vervaardigd zijn, zou nagenoeg krasvrij zijn. Subaru experimenteerde ook met radartechnologie, wat resulteerde in een soort rijvakwaarschuwingssysteem.

2003 Subaru B9 Srambler

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten