Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Chevrolet Aerovette

Geschreven door Kevin Kersemans op 22-12-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1976 stammende Chevrolet Aerovette op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Toen de Corvette C8 Stingray werd voorgesteld, waren heel wat liefhebbers sceptisch omdat die achtste generatie van de all American sports car zijn V8 tussen de inzittenden en de achteras droeg. En een Corvette hoort toch de motor voorin te hebben, niet? Nochtans heeft het niet veel gescheeld of die 'position switch' was al veel eerder een feit geweest.

Eind jaren '60 bouwde Chevrolet namelijk enkele prototypes met zo'n motorconfiguratie en later zelfs met een wankelmotor, maar de plannen om er iets mee te doen, werden opgeborgen. De Amerikanen waren niet overtuigd van het nut van een centraal achterin opgestelde krachtbron en de energiecrisis in de eerste helft van de jaren '70 deed hen ook besluiten dat een wankelmotor toch niet zo interessant zou zijn.

Halverwege de jaren '70 kwam het idee van een Corvette met middenmotor echter opnieuw naar boven. Toenmalig designhoofd Bill Mitchell was namelijk een liefhebber van autodesign uit Italië en werd wellicht beïnvloed door verschillende Italiaanse ontwerpen uit die tijd met een dergelijke motorarchitectuur, zoals de Lamborghini Countach of verschillende Ferrari's.

Toch niet in productie

Het van dubbel scharnierende vleugeldeuren voorziene prototype werd omgedoopt tot Aerovette en er werd zelfs beslist dat er in 1980 een productieversie van zou komen. Het koetswerk van de Aerovette was een mix van glasvezel en staal, gedrapeerd over een buizenchassis. De koplampen waren opklapexemplaren en de 'louvres' achter de deuren waren van glas zodat ze niet alleen warmte uit het motorcompartiment konden onttrekken, maar ook het zicht schuin naar achteren konden verbeteren. Binnenin pakte het prototype uit met digitale instrumenten.

Oorspronkelijk zou er in 1980 een productieversie van de Aerovette komen, maar toen Bill Mitchell met pensioen ging, besliste zijn opvolger er anders over: een Corvette met de motor centraal achterin zou te duur zijn, te weinig verkopen in de VS en bovendien te sterk breken met de traditie. De Corvette C4 die in 1983 op de markt kwam, droeg zijn V8 dus als vanouds voorin, en ook de spectaculaire vleugeldeuren moesten er jammer genoeg aan geloven. Het Aerovette-prototype werd wel gespaard en zou nu nog steeds deel uitmaken van de GM Heritage Collection.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten