Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Dodge M4S

Geschreven door Kevin Kersemans op 05-01-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1981 stammende Dodge M4S op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Overzicht :

Begin jaren 80 wilde Dodge aan de wereld tonen dat het er opnieuw stond na een wat mindere periode. Het ontwikkelde daarom een prototype voor een heuse supercar die zijn motor centraal achterin droeg. Anders dan je zou verwachten van een op en top Amerikaans merk, was die krachtbron geen V8 met een gigantische cilinderinhoud. Of zelfs een V10, zoals later in de Dodge Viper (there's no substitute for cubic inches, weet je wel...), maar een viercilinder van 2,2 liter.

Het vierpittertje in kwestie kwam wel van bij Cosworth, en ontwikkelde dankzij zijn 16 kleppen en 2 turbo's wel het zeker voor die tijd niet onaardige vermogen van 440 pk. De naam van deze conceptcar verwijst trouwens naar de motor, want M4S stond voor Mid engine, 4 cylinder, Sport.

Die 'Sport' was niet overdreven, want mede dankzij een gewicht van slechts 1.160 kilo en een stroomlijncoëfficiënt van 0,24 – ook al uitzonderlijk in die tijd en het resultaat van uitgebreide tests in de windtunnel – haalde de Dodge M4S een topsnelheid van 194,8 miles per hour (313,5 km/u). Optrekken van 0 tot 60 mph ofte 96 km/u nam 4,1 seconden in beslag. Daarmee zou hij in 1981 de snelste auto met een viercilinder ter wereld geweest zijn.

Circuit- en filmster

Het gelikte koetswerk van de M4S, waarvan de achterkant enigszins doet denken aan de Jaguar XJ220S, was gedrapeerd over een semizelfdragend racewagenchassis. Dat kwam ook van pas, want de auto was bedoeld om als pacecar te worden gebruikt op Amerikaanse circuits. De auto groeide echter ook uit tot filmster, want hij kreeg een hoofdrol toebedeeld in The Wraith, een film uit 1986 met een jonge Charlie Sheen in de hoofdrol.

Dat leverde hem een zekere cultstatus op, al blijft zijn bekendheid bij niet-ingewijden redelijk beperkt. Jammer, want met zijn spectaculaire koetswerk – uiteraard voorzien van naar boven scharnierende deuren – mag deze Dodge volgens ons best gezien worden...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten