Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Honda JV-X

Geschreven door Kevin Kersemans op 12-01-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1997 stammende Honda JV-X op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Op het salon van Tokio in oktober 1997 onthulde Honda de JV-X, een prototype voor een letterlijk en figuurlijk 'groene' sportieve coupé. Onder zijn sportieve kleedje was de JV-X namelijk uitgerust met hybridetechnologie, wat in 1997 nog erg bijzonder was – op datzelfde salon stelde Toyota immers de allereerste generatie voor van zijn Prius.

Maar in tegenstelling tot die laatste, die er behoorlijk suf uitzag, pakte de Honda uit met een veel suggestiever design, dat – met wat fantasie – achteraf gezien zou kunnen doen denken aan een miniatuur-Lamborghini. Kijk maar naar de Murcielago-achtige koplampen, al is die briesende stier wel tien jaar recenter.

De Honda JV-X was echter ook uitgerust met naar boven scharnierende deuren, op zich altijd al spectaculair natuurlijk. Onder de motorkap was er daarentegen minder om over op te scheppen aan de toog. Hoewel, door een bril van 2023 gezien was de JV-X zijn tijd eigenlijk (té?) ver vooruit, want zoals al gezegd, gaat het om een hybride.

De benzinemotor was een eenliter-driecilinder. Mét VTEC natuurlijk, noblesse oblige. Die was gekoppeld aan een vroege versie van Honda's hybridetechnologie IMA (Integrated Motor Assist). De JV-X maakte echter geen gebruik van een zwaar accupakket om de tijdens het vertragen gerecupereerde energie op te slaan, maar van een supercondensator.

Ondersteuning

Vandaag de dag zouden we de JV-X dan ook een midlhybride noemen, want de auto kon zich niet zuiver elektrisch voortbewegen. De elektromotor diende met andere woorden enkel om de benzinemotor te ondersteunen en dus bandstof te besparen. Of in dit geval, aangezien het om een sportieve coupé ging, de prestaties te verbeteren. Honda zag dit systeem dan ook een beetje als een elektrische turbo.

De JV-X leidde niet meteen tot een productiemodel, maar Honda paste de technologie wel toe in de Insight, die in 1999 op de markt kwam. Pas in 2007 kreeg de JV-X een vervolg, in de vorm van de CR-Z Concept, een sportieve kleine coupé waarvan in 2010 de productieversie op de markt verscheen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten