Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Mitsubishi Concept-CT uit 2006

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-09-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2006 stammende Mitsubishi Concept-CT op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Mitsubishi verdween van het Europese autolandschap, maar dankzij de Alliantie met Renault en Nissan maakt de Japanse constructeur een comebackje. Weliswaar met een inmiddes klassiek copy-pastemodel, want de nieuwe Mitsubshi ASX is eigenlijk een Renault Captur met andere badges. Geen slecht woord over de capaciteiten van die compacte SUV met Franse origines, maar die kloonoperatie is wel een beetje triest voor de ooit zo creatieve constructeur.

LEES OOK AutoGids' terug naar de toekomst - overzicht van A tot Z

De hoogdagen van Mitsubishi lijken al een hele tijd achter ons te liggen, maar dat valt eigenlijk best mee. Denk maar aan de Outlander, de SUV die pionieerde met plug-inhybride aandrijftechnologie. Of aan deze Concept-CT, die de Japanners in 2006 voorstelden op de North American International Auto Show in Detroit. Een studiemodel dat de tijdsgeest met beide handen leek vast te hebben.

2006 Mitsubishi Concept-CT

Hybride AWD-systeem

De Mitsubishi Concept-CT is een slechts 3,80 meter lange stadswagen met vijf deuren en vier zitplaatsen, gezegend met een puur design dat profiteerde van cameraspiegels en wegewerkte deurgrepen. De verduisterde koplampen en achterlichtblokken maken deel uit van respectievelijk het radiatorrooster en de achterruit, waardoor het ontwerp erg clean blijft. Het lijnenspel geeft het koetswerk dynamiek, zelfs als de Concept-CT stilstaat. Let ook op de vormgeving van de voorruit, die deze Mitsubishi wat extra allures geeft. En op de flinke 20-duimsvelgen.

Onder de motorkap van de Mitsubishi Concept-CT steekt een hybride aandrijfgeheel, MIEV-technologie waarbij een 67 pk sterke 1 liter-driepitter zowel de achterwielen als een generator van power voorziet. Die generator wordt gebruikt op de lithium-ionbatterijen op te laden, een accupakket dat stroom levert aan de in elk wiel ondergebrachte elektromotoren. Het beoogde resultaat: een laag verbruik, een snelle respons en heel veel grip, dankzij de intelligente AWD-technologie. Toen was Mitsubishi nog bezig met een opvolger van de Lancer Evo, natuurlijk...

2006 Mitsubishi Concept-CT

Digitaal dashboard

Binnenin oogt de Mitsubishi Concept-CT zo mogelijk nog frisser dan aan de buitenkant. De relatief lange wielbasis van 2,60 meter zorgt er samen met de afwezigheid van een transmissietunnel voor dat de inzittenden over voldoende bewegingsruimte beschikken. Dat de Japanners kozen voor grote glasoppervlakken, een lichte interieuraankleding en een configuratie met vier aparte zitplaatsen, helpt natuurlijk ook. Net zoals de averrechts openende achterdeuren en de afwezigheid van B-stijlen.

Wij zijn vooral fan van het dashboard, want de Mitsubishi Concept-CT komt met twee gescheiden modules die een knappe vormgeving combineren met een slimme ergonomie. Het instrumentarium is eigenlijk een paneel dat ook het multifunctionele stuur omvat, waardoor de belangrijkste functies goed leesbaar zijn en binnen handbereik staan. Let ook op de knap in de centrale armleuning geïntegreerde versnellingspook. Toen was er aan inspiratie duidelijk geen gebrek...

2006 Mitsubishi Concept-CT

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten