Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Volvo ECC uit 1992

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-07-2023

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 1992 stammende Volvo ECC op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 1992 presenteerde Volvo een conceptcar met de naam ECC – Environmental Concept Car – die een voorbode was van de toekomstige Volvo’s in de jaren 2000. De auto gaf de visie van het Zweedse merk op wat een comfortabele, veilige en milieuvriendelijke gezinsauto zou moeten zijn. Het was echter vooral een vooruitblik van de volgende Volvo S80, die in 1998 op de markt kwam.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

 

1992 Volvo ECC

Visionair

De Volvo ECC uit 1992 onderscheidde zich van de rest van het gamma van de Scandinavische constructeur door zijn zachte, vloeiende lijnen met een sterke nadruk op rondingen en door de geprononceerde schouders aan de zijkanten, terwijl de motorkap en het kofferdeksel een verlengstuk van het passagierscompartiment vormden. De erg slanke koplampen stonden in contrast met de grote rechthoekige koplampunits van de Volvo’s uit die tijd, terwijl de achtersteven sportiever was, met lichtblokken die in de spatborden waren geïntegreerd. In het interieur zagen we het begin van de 'golfvormige' lay-out van het dashboard en de middenconsole die later in alle Volvo-modellen terug zou komen.

1992 Volvo ECC

Hybride

Maar de stijl was niet het enige avant-gardistische kenmerk van deze Volvo ECC. De Zweedse conceptcar – die weliswaar was ontworpen in de Californische kantoren van het merk – was uitgerust met een hybride aandrijflijn die een gasturbine combineerde met een in serie geschakelde elektromotor.

De nadruk werd ook gelegd op het gebruik van materialen met een lage impact op het milieu en/of een hoge recycleerbaarheid. Bovendien woog de auto dankzij het aluminium koetswerk ondanks zijn formaat slechts 1.580 kg. Tot slot was veiligheid natuurlijk een prioriteit, maar de belangrijkste innovatie was het Dynaguide-systeem, dat de bestuurder actuele verkeersinformatie gaf via een scherm op het dashboard.

1992 Volvo ECC

Peter Horbury

Zoals gezegd was de Volvo S80 van 1998 grotendeels gebaseerd op de ECC, behalve dan wat het aandrijfgeheel betreft. Samen met de S40 en S60 van dezelfde generatie hielp hij het imago van het merk te verjongen en nieuw leven in te blazen. Een impuls die werd gegeven door Peter Horbury, die destijds verantwoordelijk was voor het design van het merk en die recent overleden is.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten