Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Toyota RSC uit 2001

Geschreven door Kevin Kersemans op 04-08-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2001 stammende Toyota RSC op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Fanatieke gamers zullen de Toyota RSC misschien wel kennen. Deze conceptcar uit 2001 komt namelijk in digitale vorm voor in het populaire racespel Gran Turismo. De stoere cross-over-coupé werd ontworpen door het Californische designcentrum en dat is er ook wel een beetje aan te zien.

De RSC werd in 2001 voorgesteld op het salon van Chicago. Zijn naam staat voor Rugged Sport Coupé en je kunt wel stellen dat die vlag de lading dekt: het gaat om een 2+2-coupé die echter wat hoger op zijn poten is gezet om ook zijn mannetje te kunnen staan op ruwere ondergrond.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

Rallyverleden

De RSC was een eerbetoon aan de talrijke successen die de Japanse constructeur heeft behaald in het wereldrallykampioenschap. Hij was gebaseerd op de RAV4 van toen en beschikte dus over vierwielaandrijving. Hij onderscheidt zich echter van dat productiemodel met zijn flink uitgeklopte wielkasten die hem samen met de boos kijkende koplampen en de luchthappers op de motorkap en het dak een voor een Toyota bijzonder assertieve look geven.

De aflopende achterpartij wordt gekenmerkt door een achterruit in twee delen en de uitpuilende achterlichten en de centrale dubbele uitlaat geven het geheel een flinke dosis stoerheid. Voor de nodige bodemvrijheid stond de RSC op specifieke wielen van 19 duim. De bedoeling was de RSC een "geassembleerd of geconstrueerd in plaats van organisch uiterlijk te geven". Met deze conceptcar wilde Toyota jonge kopers aantrekken.

Het interieur moest de functionele eenvoud van een racewagen weerspiegelen, met een instrumentenpaneel dat eruitziet alsof het met de hand is gemaakt in een raceatelier en niet op een assemblagelijn. De hoog gemonteerde sequentiële versnellingspook is uiteraard gebaseerd op die van een racewagen, terwijl de rug van de kuipstoelen van koolstofvezel is om gewicht te besparen. De RSC was echter ook uitgerust met een navigatiesysteem, dat zich liet bedienen via de grote draaiknop op de middenconsole.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten