Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Vintage – 2000 Peugeot 206 CC, de winnende formule

Geschreven door Valentin Delchambre op 06-09-2021

Als opvolger van de legendarische 205 had de Peugeot 206 grote schoenen te vullen. Dat deed hij met verve, want de productieaantallen lagen nog hoger. Met dank aan de coupé-cabrioversie CC.

Het jaar 1998 was erg belangrijk voor Peugeot. Het was het jaar waarin de Franse constructeur zijn 205 (eindelijk) een waardige opvolger gaf, voldoende bewapend om de Renault Clio, sinds enkele jaren een verkooptopper op de thuismarkt, naar de kroon te steken. Het publiek had al een voorproefje gekregen van zijn definitieve lijn met twee conceptcars: de Escapade en de 20Coeur. Die tweede liet al zien wat in 2000 de 206 CC zou worden.

We spreken over de periode waarin de GTi’s van hun glans verloren en de verkoop ervan terugliep. Er zou wel een 206 GTi komen, maar die zou nooit het succes oogsten van de 205 GTi. Tijd om van koers te veranderen dus: voortaan zou de 206 CC de positie van topversie bezetten. Deze elegante kleine auto met zijn harde wegklapdak dat een nieuwe betekenis geeft aan de term ‘veelzijdig’, zou een fenomeen worden in de mooie wijken van Frankrijk en elders… Hij was niet aan te slepen: de 206 CC was zo populair dat je bij de lancering bijna acht maanden moest wachten om je bestelde auto in ontvangst te nemen…

2000 - Peugeot 20Coeur - Vintage

Klaar voor de 21e eeuw

Vandaag hoeven we de 206 niet meer voor te stellen, maar toen hij uitkwam, maakte hij furore met zijn extreem dynamische en afgeronde lijnen. De 205 had in zijn tijd een revolutie teweeggebracht, maar de 206 ging nog een stap verder, met zijn grote driehoekige koplampen, zijn opengewerkte voorbumper, zijn ventilatieopeningen in de motorkap, zijn amandelvormige achterlichtblokken, zijn aflopende voorpartij en zijn opkrullende gordellijn… In 1998 was de 206 duidelijk zijn tijd vooruit, zelfs in vergelijking met de kersverse concurrentie, en was hij klaar om het nieuwe millennium aan te kunnen. De eerste échte grote facelift kwam er pas in 2009, toen de 206+ werd geïntroduceerd, die trachtte te bestaan naast de twee jaar gelanceerde nieuwe 207.

De CC waarover we het hier hebben, was gebaseerd op de driedeursversie. Zijn kofferdeksel was gesierd met decoratieve plooien en grote steunen aan weerszijden waarop je een bagagedrager kon bevestigen. Met gesloten dak zag hij eruit als een sympathieke kleine coupé. Dat stalen dak, dat kon worden weggeklapt in de koffer, vormde de essentie van het model. Koetswerkbouwer Heuliez had enkele jaren met Peugeot samengewerkt om dit systeem te ontwikkelen. Voordien hadden we het al eens gezien in een prototype, de 106 Spyder.

Na de Mercedes SLK uit 1996 was de 206 CC de eerste op grote schaal geproduceerde coupé-cabriolet van een mainstreamconstructeur. Zo plaveide hij de weg voor tal van constructeurs in de jaren die volgden: Nissan met de Micra C+C, Mitsubishi met de Colt CZC, Ford met de Focus CC, Opel met de Tigra en Astra Twintop, Peugeot zelf met de 307 CC, Renault met de Mégane Coupé-Cabriolet, Volkswagen met de Eos, enzovoort. Maf om te zien hoe er van die trend van harde wegklapdaken vandaag de dag zo goed als niets meer overblijft. Het interieur van de 206 CC, vol rondingen en ovalen, stamde rechtstreeks af van de gewone 206. Dat wil zeggen dat het uiterst modern en goed ontworpen was, maar ook dat de afwerking verre van verzorgd was. Een gebrek dat we ook al zagen bij de 306. De achterste plaatsen waren er maar voor de schone schijn, wat weinig verrassend is in een cabrio van dit formaat.

Twee benzines, één diesel

De motoren waren allemaal welbekend bij PSA, met om te beginnen de 1.6-zestienklepper met 110 pk en de eveneens zestien kleppen tellende tweeliter van 138 pk uit de GTi. In 2005, een periode waarin alles te krijgen moest zijn met een dieselmotor, verscheen de 1.6 HDi met eveneens 110 pk, een aangename en soepele zelfontbrander. Een logische keuze voor Peugeot, waarvan het gamma volledig verdieseld was, dat zo ook de tenoren van het genre van antwoord kon dienen, zoals de Volkswagen-groep om maar die te noemen. Deze diesel-206 CC was een goed alternatief voor wie wilde proeven van de geneugten van een cabrio, maar toch zijn portefeuille wilde sparen.

De 206 CC vertoonde het dynamische weggedrag dat kenmerkend was voor Peugeot. Natuurlijk moesten er wel toegevingen gedaan worden, zoals bij elke auto waarvan het dak eraf kan. De 206 CC is een erg levendige auto met een wat speelse achtertrein in bochten, zoals dat destijds de gewoonte was bij Peugeot. Dat maakte er een van de aangenaamst rijdende coupé-cabrio’s van zijn tijd van. Met iets meer dan 1,1 ton op de weegschaal zitten we natuurlijk ver verwijderd van een GTi van weleer, maar de motoren volstaan ruimschoots om de bestuurder een glimlach op het gelaat te bezorgen.

2000 - Peugeot 206 - Vintage

Ruim aanbod

Met 369.000 geproduceerde exemplaren van oktober 2000 tot januari 2007 was de 206 CC een succes. Zijn opvolger, de 207 CC, zou maar half zo goed doen, terwijl hij nochtans langer in productie was. Het spreekt voor zich dat je met zo’n aanbod wat veeleisender hoort te zijn als je een 206’je zoekt… Over het algemeen veroudert het geheel vrij goed. Maar aangezien de CC op de markt is gekomen toen de Europese tuningscene op haar hoogtepunt zat, zijn veel exemplaren wellicht aangepast, en niet allemaal op een geslaagde manier. Andere zijn slecht onderhouden en hebben er al vele levens op zitten.

Globaal gezien is de keuze echter zo breed dat je zonder al te veel stress je uitverkorene moet kunnen vinden, al moet je er misschien wel je tijd voor nemen… De prijzen zijn op dit moment op hun laagst, met exemplaren met wat werk aan voor minder dan 1.000 euro. De topexemplaren, tweeliters met weinig kilometers op de teller, vind je voor rond de 3.000 euro. Geen geld eigenlijk voor een auto die de komende decennia het potentieel heeft uit te groeien tot collector’s item. In de tussentijd is een 206 CC makkelijk te herstellen (onderdelen zijn vlot te vinden én betaalbaar) en perfect dagelijks bruikbaar, als de onbestaande achterste plaatsen en de met geopend dak piepkleine koffer (die dan van 320 naar 150 liter gaat) voor u tenminste geen probleem zijn.

Alleen het weDe 206 had bij zijn lancering grote schoenen te vullen, want hij moest de succesvolle 205 opvolgen. Maar kijk, de 206 De 206 had bij zijn lancering grote schoenen te vullen, want hij moest de succesvolle 205 opvolgen. Maar kijk, de 206 overtrof zijn voorganger zelfs qua productieaantallen, mede dankzij de cabrioversie CC.overtrof zijn voorganger zelfs qua productieaantallen, mede dankzij de cabrioversie CC.gklapdak zou na enkeleDe 206 had bij zijn lancering grote schoenen te vullen, want hij moest de succesvolle 205 opvolgen. Maar kijk, de 206 overtrof zijn voorganger zelfs qua productieaantallen, mede dankzij de cabrioversie CC. jaren gebruik kopzorgen kunnen baren. En je mag niet wakker liggen van wat gepiep en gekraak van het interieur – zelfs nieuw had de CC daarvan al last. Maar de onlinecommunity rond deze kleine coupé-cabriolet van Peugeot is groot en eventuele herstellingen zijn goed gedocumenteerd op allerhande fora. Al die factoren maken dat de 206 CC een van de meest rationele cabrio’s is die je op de markt kunt vinden. Waarom niet, dus?

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten