Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Vintage - 2003 Saab 9-3 Cabrio: stijlvol anders zijn

Geschreven door Valentin Delchambre op 19-07-2021

De Saab 900 Cabrio uit de jaren 80 en 90 geniet stilaan een iconische status, maar ook zijn opvolger uit 2003 mag er zijn – zelfs vandaag nog blijft het een stijlvol alternatief voor wie out of the box denkt.

2002 was een belangrijk jaar voor Saab. De bestseller van het merk, de 9-3, stond immers op doorstarten. De vorige generatie, die in 1997 op de markt kwam, was eigenlijk niet veel meer dan een ‘oude’ 900 (NG) met een nieuwe jas waardoor dit de eerste écht nieuwe 9-3 zou zijn sinds die tweede generatie 900 in 1994 op de fundamenten van de Vectra werd gepoot.

Een demarche die er kwam na het opgaan van Saab in de GM-groep. Het begin van het einde, zou later blijken. De wens om kostenefficiënt te werken en anderzijds de historische positie te behouden, maakte dat de Zweden voortdurend in de clinch lagen met hun nieuwe broodheer. Dat zich dat finaal zou wreken – en Saab dus zou ophouden te bestaan – wist men in 2003, het geboortejaar van de 9-3 Cabrio, echter nog niet.

Tijdloze looks

Daar waar het design van de eerste generatie 9-3 de opinies nog vaak verdeelde, gold bij de tweede generatie een grotere stijlconsensus. Eentje die er weliswaar niet kwam zonder de nodige offers. Zo ging de hatchbacklook, zo typerend voor het model, op de schop ten voordele van een klassieke kofferbak. Mocht u de link met de Opel Vectra nog zoeken…

Saab reeg er wel zijn Zweedse DNA door wat de 9-3 tot op de dag van vandaag tijdloos maakt. Premium ook gezien de goegemeente de 9-3 zonder verpinken positioneert als alternatief voor de BMW 3 Reeks en de Mercedes C Klasse. Helemaal dus als Cabrio.

Allicht voor een deel te danken aan het aparte interieur met zijn typische Saab-elementen. We denken daarbij spontaan aan de traditionele zetels met geïntegreerde hoofdsteunen of het gestroomlijnde, aeronautisch geïnspireerde dashboard. Een waar toonbeeld van ergonomie dat laatste.

De sleutelschakelaar onder de versnellingspook is dan weer een uitdraai van Saabs andere stokpaardje: veiligheid. De ingenieurs waren van mening dat het contact op de middentunnel, bij een ongeval, minder gevaarlijk zou zijn voor de knieën dan op de stuurkolom.

EcoTec-motorblokken

Saab en turbomotoren, het past vaak in één en dezelfde zin. Een traditie die de nieuwe 9-3 niet alleen in stand houdt, maar ook versterkt. De atmosferische motor wordt met de Cabrio definitief vaarwel gezegd, vanaf nu is het al turbo wat de klok slaat.

Zo zijn er twee variaties op de GM B207 Ecotec-motor, die de Saab B204 vervangt, te weten de 1.8T van 150 pk en de 2.0T van 175 pk. De laatste krijgt in de Aero een bijkomende boost tot 210 pk, waardoor hij een prima alternatief is voor de 2.8T V6 (ook GM) met 250 pk (280 pk aan het einde van zijn carrière)!

Vlootrijders vinden hun gading in 1.9 TiD die Saab ging inslaan bij Fiat. Ook hier kwam die in twee sterktes: 120 en 150 pk.

Met de facelift draaiden de benzines allemaal op e85, waardoor ze een ‘BioPower’-label op de kont gekleefd kregen. De diesels op hun beurt werden dan weer BiTurbo’s (TTiD 160 en 180 pk).

In vergelijking met de eerste 9-3 Cabrio verdrievoudigde ook de structuurstijfheid, zodat de Saab zich op dat vlak eindelijk kon meten met de Duitse concurrentie. Heel het gamma werd bovendien uitgerust met een gloednieuwe achteras met meesturend effect (de zogenoemde ReAxs). Een 9-3 Cabrio van deze generatie stuurt dan ook nauwkeurig en direct, en gedraagt zich in alle omstandigheden stabiel.

Wat een verschil met de prehistorische basis van zijn voorganger... Samen met de facelift deed ook een vierwielaandrijving haar intrede: de XWD, ontwikkeld in samenwerking met Haldex. Het systeem zou op termijn standaard worden voor alle Aero-modellen. 

Trouwe fans 

De carrière van de 9-3 liep tot 2012, het jaar waarop Saab de eerste keer de boeken neerlegde – het droeve lot van een merk dat alles te goed wilde doen, maar in het gareel gedwongen werd van een reusachtig concern. Dat is intussen acht jaar geleden en toch kom je de 9-3 en 9-5 nog regelmatig tegen. Net zoals ook de oude 900 Classic nog lang het straatbeeld heeft gesierd, vooraleer hij om ecologische drogredenen uit onze steden werd verbannen.

Nu moeten we zeggen: het Zweedse merk heeft ook wel trouwe fans. Alleen Saab-eigenaars begroeten elkaar met een lichtclaxon wanneer ze onderweg een deelgenoot kruisen – alsof ze allemaal deel uitmaken van één grote familie. 

Vroege Saab 9-3 Cabrio’s van deze generatie vallen tegenwoordig voor een prikje op de kop te tikken: vanaf 3.000 euro ben je gesteld. Als hoge kilometerstanden je niet afschrikken tenminste. Voor een erg mooi exemplaar kan de prijs tot 7.000 euro oplopen.

Onderdelen zijn in elk geval nog ruim beschikbaar. Het web telt tal van onlinespecialisten en ook het officiële Saab Parts-netwerk bestaat nog altijd.

Samengevat is dit een open auto die nog geen rimpeltje vertoont en die hedendaagse auto’s niets te benijden heeft. Tenzij dan het overaanbod aan elektronische gadgets.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten