Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Volkswagen Corrado G60 Magnum uit 1990

Geschreven door Klaas Janssens op 28-04-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1990 stammende Volkswagen Corrado Magnum op. Wat maakt dit prototype zo bijzonder?

In 1988 bracht Volkswagen de Corrado op de markt, die bedoeld was als opvolger voor de Scirocco. De coupé werd door Karmann gedeeltelijk met de hand gebouwd in Osnabrück, combineerde de voortrein van de Golf 2 GTI met de achterophanging van de Passat B3 en kwam met een automatische spoiler die zich oprichtte bij een snelheid van ongeveer 80 km/u. Een getalenteerde jongen, die VW Corrado, maar door zijn hoge prijs zou hij nooit commerciële potten breken.

LEES OOK AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z

In 1990 vroeg Volkswagen aan Marold Automobili GmbH om de VW Corrado om te bouwen tot een shooting brake. Wolfsburg dacht aan een beperkte oplage van zo'n 200 exemplaren, enkel en alleen bestemd voor de Europese markt.  Die opdracht resulteerde in twee prototypes van wat de VW Corrado Magnum genoemd werd. De duikende daklijn werd vervangen door een rechte achterzijde, waardoor de twee achterpassagiers over hoofdruimte die naam waardig konden beschikken. De Magnum kreeg onder meer dakdragers en bij Audi geleende achterlichtblokken.

1990 VW Corrado Magnum

G-lader

De twee Magnum-prototypes die Marold Automobili GmbH zou bouwen, baseerden zich op de VW Corrado G60. Die werd aangedreven door een 1,8 liter-viercilindermotor die de hulp kreeg van de zogeheten G-lader, een compressor die het vermogen op 160 pk bracht. Dat volstond op in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 225 km/u te halen. Lang niet slecht...

Nu werden de prototypes niet positief ontvangen, waarna Volkswagen besloot om het Magnum-project bij het oud ijzer te zetten. Maar de wagens bestaan nog steeds en werden in 2016 nog verhandeld voor 50.000 dollar per stuk door LuxSport, die de VW Corrado Shooting Brake voor de gelegenheid in een fotostudio parkeerde. De Magnum mocht dan afgeserveerd zijn, het koetswerkdesign zou uiteindelijk wel gebruikt worden voor de derde generatie van de VW Scirocco die in 2009 het levenslicht zag.

VW Scirocco

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten