Ook kleintjes worden oud. Zoals de VW Polo, geboren in 1975 en zes generaties en een halve eeuw later een vaste waarde binnen het Volkswagen-gamma. Maar wie weet er nog dat die eerste Polo eigenlijk een bastaardzoontje was, afkomstig uit een heel ander nest?
Audi 50 (1974)
Dit is geen Polo, maar de eerste Polo was wel een Audi 50. In 1978, na dik vier jaar carrière, haalden de Beiers hem alweer van de markt. Audi had besloten dat het beter was op een ander publiek te mikken dan Volkswagen, en in te zetten op technologie en bouwkwaliteit om te gaan concurreren met Mercedes en BMW.
VW Polo Sprint (1983)
In navolging van Renault en zijn R5 Turbo bouwde VW een achterwielaangedreven versie van de Polo, met in de koffer de 1,9-liter-boxermotor uit de Transporter T3, maar dan voorzien van een compressor. Het ding ging niet in productie, maar diende als testlab om ESP-systemen te helpen ontwikkelen.
VW Polo Harlekin (1995)
Aanvankelijk voor de grap, later serieus, bouwde VW een kleine 4.000 Polo III’s met onderling ingewisselde koetswerkpanelen in alle beschikbare koetswerkkleuren. De rijdende harlekijnen zijn vandaag cultauto’s die aardig wat geld waard zijn. Handigaards stellen er soms zelf nog een samen met onderdelen van het autokerkhof.
VW Polo R WRC (2013)
Die ene keer dat Volkswagen zich eens toelegde op het WK Rally, deed het dat meteen goed. Met de dominante Polo R WRC greep de Fransman Sébastien Ogier tussen 2013 en 2016 vier wereldtitels op rij. De auto won 81 procent van de rally’s waaraan hij deelnam, maar moest met pensioen na het dieselschandaal.
VW ID.2All Concept (2023)
Is dit de toekomstige VW Polo? Hij oogt in alle opzichten zo, maar verscheen twee jaar terug als prototype onder de naam ID.2all. Toch ziet het er volgens de recentste berichten meer en meer naar uit dat dit de Polo van de toekomst is, nu VW heeft laten weten dat de ID-namen verdwijnen.
