Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat vond (De) AutoGids in 1993 van de Toyota Supra A80?

Geschreven door Gaetan Philippe op 06-04-2020

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids! Vandaag blikken we terug op de Toyota Supra A80, die later beroemd zou worden in de tuningwereld.

Bij de inleiding van deze test wond collega Gaétan Philippe er geen doekjes om: “Precies op tijd herinnert de Supra ons eraan dat Toyota een kwart eeuw geleden de eerste Japanse constructeur was die een volwaardige sportcoupé uitbracht, de 2000 GT.” Alleen is dat kwarteeuw sindsdien meer dan 53 jaar geworden en kost die 2000 GT, die met slechts 335 gebouwde exemplaren bijzonder zeldzaam is, tegenwoordig zo’n miljoen euro. Terwijl 28 jaar na deze test een Supra uit 1993 afhankelijk van de staat voor tussen de 25.000 en de 60.000 euro van eigenaar wisselt. De ene is dus de automobiele hall of fame binnengeraakt, terwijl de andere een echte auto voor liefhebbers is. Zoals wij, dus dat komt goed uit.

“Oorspronkelijk was de Supra zoals zijn naam aangeeft, een Celica uit een klasse hoger. De Supra verscheen pas in 1986 als model op de markt en profiteerde daarbij van het feit dat de Celica naar voorwieltractie overschakelde om een stapje hogerop in het gamma te klimmen. Het werd een grote sportcoupé die de fakkel naar het hier geteste model heeft overgedragen. De voorlaatste generatie leverde ons ABS, vier schijfremmen, een differentieel met beperkte slip en een wegneembaar dak. Vanaf 1988 kreeg hij een krachtigere koetswerklijn, remschijven en banden voor een prestatiebeest. De Supra 1994 heeft geen inklaplichten meer maar twee brede lichtblokken waarin verstralers en mistlichten werden opgenomen en kiest voor een afgeronde gebalde lijn in plaats van voor vierkantig afgebakende vlakken. De wagen maakt ook veel meer gebruik van aluminium. Als teken des tijds merken we twee airbags en een standaard gemonteerd antislipsysteem.”

  • Gedetailleerde wegtest: Toyota Supra // De AutoGids nr. 364 (16 september 1993)
  • Tekst: Gaétan Philippe // Bewerking: Xavier Daffe & Kevin Kersemans

Motor

“De krachtbron is nog altijd een zescilinder in lijn met twee bovenliggende nokkenassen. Het blok heeft een zuigerverplaatsing van 2997 cc tegenover 2954 cc (7M-GTEU) voordien en zou geëvolueerd zijn uit een zeer krachtige 2491 cc motor die in 1990 kort op de markt kwam (280 pk, 37 kgm, 1JZ-GTE) in de carrosserie van het oude model. Van de ene drieliter op de andere wint de Supra een turbo en 100 pk extra. Met een grote intercooler levert deze krachtbron (2JZ-GTE) 330 pk bij 5600 toeren en 440 Nm tussen 4600 en 5000 toeren. 90 procent van dat koppel is trouwens beschikbaar tussen 1300 en 4500 toeren. Dat is niet mis als men deze cijfers relateert tot de specifieke cijfers. Per liter zuigerverplaatsing komt zulks neer op 110 pk/l.

"De twee kleine turbo’s vullen elkaar aan bij lage en gemiddelde toerentallen en bij vollast draaien ze samen. Het resultaat is een onmiddellijke reactie, een indrukwekkend lineaire vermogensopbouw en een krachtige reactie vanwege de twee turbo’s als ze samenwerken. Het is in elk opzicht een opmerkelijke motor. Hij puilt uit van energie en is toch tegelijk zeer beschaafd in zijn reacties. Hij lijkt daarin op een grote V8 met een hogere cilinderinhoud.”

Prestaties

“De dubbele turbo laat een zacht gefluit horen dat ergens lijkt op een boortje van een tandarts. De snorrende zescilinder werd zeer goed geluidgedempt onder meer door de turbo’s in de uitlaat maar ook door de knalpot zelf. Deze krachtige maar geruisloze motor jaagt deze auto tot een hoge snelheid waardoor de aluminium lichtgewicht motorkap lichtjes bol gaat staan alsof hij naar adem hapt.

"De prestaties zijn echter veelzeggend. De motor wordt zachtjes elektronisch in zijn opmars getemperd tot 250 km/u, het lijkt echter dat 280 km/u best haalbaar is. Hij accelereert en herneemt beter dan zijn landgenoten, de Mitsubishi 3000 GT en de Nissan 300 ZX. De tijden die we maten uit stilstand met uitgeschakeld antislipsysteem en in een versie met handbak en zes versnellingen, zitten op het peil van een Honda NSX, een Mazda RX-7 of een Porsche 911 Carrera 2. Ze liggen in de buurt van wat een Porsche 928 GTS presteert. Dat is een riant gezelschap.”

Wegligging

“De Supra lijkt op het vlak van omvang op een 928 GTS. Dat is enkel theorie. In de praktijk heeft de Toyota duidelijk inspiratie gezocht bij een 944 en een 968 om voor zichzelf een wegligging uit de dokteren. De Supra heeft een vlotte wegligging op bochtige wegen. Hij is levendig als ware hij veel compacter. Hij is zelfzeker, vertoont weinig onderstuur en verwittigt op tijd als de achteras het voor bekeken houdt. Deze grote coupé kan dus makkelijk gecontroleerd worden wegens een voorspelbaar gedrag en heeft een goede tractie dankzij het Torsen-differentieel. Zijn stabiliteit is zodanig dat snelheidsovertredingen banale dingen lijken. Het is een auto die van uw rijbewijs confetti maakt, zo ontspannen en toch snel rijdt hij. De enige domper is de antislip. Het systeem kan uitgeschakeld worden als u zich een sportpiloot waant.”

Comfort

“De lage zitjes bieden een sportieve en ontspannen zithouding voorin. Achterin kan u misschien nog net twee voetgangers opslaan, als gezelschap of om niet te egoïstisch te lijken. Erg gelukkig zitten ze daar niet met de beperkte hoofdruimte en nauwelijks plaats voor hun benen. Een 2+2-coupé is eigenlijk een vervoermiddel voor eigengereide mensen. Die hebben het ook graag comfortabel. Vandaar de elektronische verluchting, de lederen zetels, de degelijke hifi met zes luidsprekers en vijf equalizerprogramma’s, enzovoort. Het interieur is goed geïsoleerd. De ophanging is nog het best te horen op minder goede wegen. Dat wordt erger zonder dak. De wagen is dan ook minder stijf en moet zonder brutaliteit worden bestuurd.”

Voor

  • Goede automaat
  • Doeltreffende wegligging
  • Goede geluiddemping
  • Beweeglijk op kleine wegen
  • Vlotte biturbo
  • Toffe lijn

Tegen

  • Stugge, onprogressieve koppeling
  • Botte ophanging op oneffenheden
  • Spoiler of strijkplank?
  • Mak antislipsysteem

Cijfers

  • Testgemiddelde: 18,6 l/100 km
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • 1000 meter vanuit stilstand: 25 seconden
  • Basisprijs: 2.200.000 Belgische frank

Besluit

“Na de Honda NSX en de Mazda RX-7 bewijst Toyota met een nieuwe Supra dat rijplezier geen ijdel woord is en de Supra geen figurant. De wagen is niet zo licht als een supersportwagen maar hij heeft er de capaciteiten en het temperament van. De drieliter die twee keer van een turbo wordt voorzien, levert het beste vermogen per gewicht van de hele categorie (4,89 kg/pk). De wagen kan op elk moment zowel te voorzichtig als meegaand tot sportief zijn. Dit is een vernuftige grote en pittige sportcoupé met een subtiel comfort die tegen een schappelijke prijs wordt aangeboden. Zijn prijs is in elk geval discreter dan zijn lijn.”

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten